Nové nízkopodlažní zelené autobusy s klimatizací, elektronickým odbavovacím systémem a informačními panely vyjedou v Ústeckém kraji 1. ledna příštího roku. Na deset let zajistí na regionálních linkách přepravu noví autobusoví dopravci. Díky veřejné soutěži vyjdou kraj levněji než dosud.

„Nabídnuté ceny jsou výrazně pod úrovní stávajících cen. Dnes je průměrná cena prokazatelné ztráty v linkové dopravě bez odečtení tržeb na úrovni 34,75 korun za kilometr, od příštího roku však klesne na 26,07 korun za kilometr," uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Nové přepravce krajský úřad vysoutěžil v patnácti oblastech, které vznikly reorganizací stávajících 21 oblastí do větších celků. „Můžeme tak lépe organizovat nabídku odpovídající poptávce, ale také omezit možné komplikace plynoucí z odvolání neúspěšných dopravců," řekl radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

S čipem ušetří

Dopravu na Ústecku, Děčínsku, Lovosicku, Lounsku i Vejprtsku bude od ledna zajišťovat společnost BusLine. Na cestující čeká řada změn. Místo kilometrického začne platit zónově-relační tarif.

„V některých oblastech a na kratších vzdálenostech to může znamenat mírné zvýšení ceny, výrazné úspory ale docílí držitelé časových kuponů," vysvětlila Magdalena Hanáčková.

Klasická jízdenka bude stále k dostání u řidiče. Nově si však lidé budou moci pořídit i čipovou kartu, s níž výrazně ušetří hlavně při pravidelných cestách. Při přestupování mezi více spoji jim nově vystačí jedna jízdenka.

Přestože dojde ke zrušení některých linek, dopravní spojení mezi městy zůstane zachováno.

„Například z Chabařovic se cestující nově dostanou, bez přestupu v Ústí, na Střekov a do Svádova, nebo na Severní Terasu. Přes Velké Březno ale mohou dojet také až do Děčína, nebo naopak přes Modlany do Teplic k Olympii," uvedl Jan Maxa z krajského odboru dopravy.

Co s úsporami?

Penězi, které od nového roku díky veřejným soutěžím ušetří, chce Ústecký kraj lidem zpříjemnit cestování. Investuje je do rozvoje zážitkové železnice nebo do výstavby přestupních terminálů.

„Zpracováváme studii na vytvoření pěti přestupních terminálů ve vybraných městech. Uspořené peníze půjdou i na integraci a uhrazení protarifovací ztráty městům, která se zapojí do integrovaného dopravního systému," dodala Magdalena Hanáčková.

Ředitel BusLine Tomáš Roubíček: Vozy máme zajištěné

Společnost BusLine vyhrála soutěž na zajištění dopravy na Ústecku. Podle ředitele Tomáše Roubíčka se cestující mohou těšit na nové vozy.

Kolik spojů a kolik přesně vozů nasadíte?
V této oblasti budeme provozovat jedenáct linek, a to sedmnácti autobusy s kapacitou 44 míst k sezení a 20 míst k stání. A pěti autobusy s kapacitou 55 míst k sezení a 50 míst k stání.

Ředitel společnosti BusLine Tomáš Roubíček.Bude se vaše služba nějak lišit od nynější situace?
Naše společnost již v regionu Ústecka provozuje autobusové linky a tímto naváže na současné služby.

Budou mít autobusy nějaké speciální vybavení?
Půjde o nové nízkopodlažní autobusy, které splňují standardy dle zadávací dokumentace Ústeckého kraje. V současné době se podepisují smlouvy s výrobci autobusů.

Jaké budou ceny třeba z Chabařovic do Ústí?
Jde o sedm tarifních km, čemuž odpovídá cena dle zadávací dokumentace plného jízdného 18 korun při platbě v hotovosti, 16,20 při platbě čipovou kartou, 135 za sedmidenní jízdné a 486 korun za třicetidenní jízdné.

Jste připraveni na integrovaný dopravní systém?
Naše společnost provozuje linky v systému integrované dopravy již v oblasti Lounsko-západ, takže máme provozní zkušenosti a jsme připraveni zajistit daný systém i v této oblasti.

V centru Ústí chybí autobusové nádraží. Bylo by pro vás výhodnější, kdyby existovalo?
Samozřejmě bychom uvítali, kdyby do budoucna v Ústí nad Labem existovalo centrální přestupní autobusové nádraží nebo terminál.