„Garantujeme stabilní rozsah dopravy a modernizaci dalších vlaků vedle již provozovaných CityElefantů a Regionov. Také zůstanou zachovány nízkopodlažní spoje, které chtěla konkurence nahradit motoráky s vysokou podlahou,“ vyzdvihuje jistoty mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Do Ústeckého kraje budou tedy v nejbližších letech dráhy investovat dvě miliardy korun, což znamená 55 zcela nových či modernizovaných vlakových souprav, včetně elegantních a moderních elektrických CityElefantů. K největším vlnám v obnově vozidlového parku dojde během jízdních řádů platných v období 12/2011 – 12/2012 (16 souprav).
Od 1. ledna se mohou cestující těšit na 12 modernizovaných vozidel Regionova.

To jsou dobré zprávy, ale jaká je vlastně současná situace? V čem cestujeme? Vyzdvihovat pozitiva nových vlakových souprav, které ještě nejezdí a objeví se v regionu až na konci roku 2011, není tolik na místě.

Ale přesto. Kapacita třívozové soupravy je 643 míst, z toho 310 k sezení na měkkých polstrovaných sedadlech a 333 míst k stání. Vlak je nízkopodlažní se dvěma zvedacími plošinami na obou koncích, včetně opravdu prostorných toalet. Elektrický pohon zajišťuje komfortní jízdu bez hluku. Klimatizace, příjemné a čisté prostředí. Vše ovládá počítač, včetně dveří a dokonce i zpětných zrcátek vlaku.

V současnosti se ale jezdí v něčem úplně jiném. Ve vozech, které mají svůj zenit již dávno za sebou.

„Rozdíl mezi moderními vlaky a těmito motoráčky je evidentní,“ říká průvodčí Kateřina Kopecká. „Samozřejmě, že v takových soupravách jako je CityElefant bude radost pracovat, jen se člověk našlape dost do schodů. Díky tomu, že vlak je patrový, během cesty mezi Kadaní a Děčínem při kontrole jízdenek vystoupím v podstatě do několikapatrového domu. To v motoráčku chodím pořád po rovince,“ pokračuje sympatická průvodčí.
„Ale to je jediné, co mne napadá z negativ. Jinak to, že se dveře zavírají v nových vlacích automaticky, to že děti nemohou otevírat okna, a nehrozí tak nějaký úraz, je dobře,“ uzavřela krátké hodnocení Kateřina Kopecká.

Závěr je logický. Staré motorové vlaky nesplňují požadavky 21. století. A to ani v bezpečnosti, ani v pohodlí.
České dráhy získaly pro období deseti let smlouvy za 92 miliard korun, což je pořádný balík peněz, a i za to si cestující v Ústeckém kraji zaslouží nejrychlejší možnou modernizaci vlaků.

České dráhy ovládnou kraj na dalších deset let. Proč?

Krajští zastupitelé včera rozhodli, že v regionu zůstane v osobní vlakové dopravě nadvláda Českých drah (ČD), a to do roku 2020. Monopolní postavení ČD se tak nepodařilo prolomit ani firmě Student Agency, respektive její dceřiné společnosti RegioJet. ČD za udržení se v regionu slíbily obnovu vlaků v hodnotě přesahující 2 miliardy korun.

„Naše nabídka je o šedesát milionů nižší než požadovaná úhrada Českých drah,“ před rozhodnutím zastupitelů upozorňoval obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Za deset let působení RegioJetu by podle něj kraj ušetřil sedm set milionů korun. Na druhou stranu, smlouvu krajští zastupitelé museli s dopravcem podepsat k 1. lednu 2010, jinak by nebyla zajištěna drážní dopravní obslužnost.

„Nabídky Student Agency, přesněji RegioJet a.s. a ČD byly obtížně srovnatelné, jelikož České dráhy slíbily kraji dopravní obslužnost na deset let od 1. ledna 2010, zatímco RegioJet až od platnosti jízdního řádu 2012/13 pro krajskou aglomerační dopravu resp. 2011/12 pro zbytek kraje. Stávající smlouva kraje s ČD však končí 31.12.2009, i proto zvítězily České dráhy,“ řekl Šulc. Provozování železniční dopravu dotuje stát, a ten přislíbil Ústeckému kraji do roku 2020 dvě a půl miliardy korun.

"V případě uzavření smlouvy na kratší období, než je deset let, by celou prokazatelnou ztrátu hradil pouze Ústecký kraj. Rozpočet dopravy pro rok 2010 z vlastních zdrojů kraje je 471 milionů a 217,5 milionů korun bude z dotace státu dle vládního usnesení resp. Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou,“ informoval radní kraje pro dopravu Jiří Šulc.

Co ještě rozhodovalo o tom, že konkurenční nabídka RegioJetu neuspěla?

"
Nabídka ČD obsahuje závazek obnovy vozového parku v objemu více jak dvě miliardy korun, což v překladu znamená 55 zcela nových či modernizovaných vlakových souprav. K největším vlnám v obnově vozidlového parku dojde během jízdních řádů platných v období 12/2011 – 12/2012 (16 souprav) s tím, že od počátku platnosti smlouvy, tedy od prvního ledna příštího roku bude nasazena 12 ks modernizovaných vozidel Regionova, uvedla tisková mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Jiný pohled na celou problematiku, a to ne jen v Ústeckém kraji má majitel Student Agency Radim Jančura, který v zamítnutí nabídky na změnu dopravce vidí především politické pozadí s příchutí kartelové dohody kraje s ČD. „Za provoz regionálních vlaků ve čtyřech provozních souborech (Šluknovsko, Litoměřicko, Mostecko a aglomerační doprava) v Ústeckém kraji požadovali ČD 493 milionů korun, naše nabídka garantovala cenu 395 milionů,“ upřesňuje čísla obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

„Později cenu dráhy poněkud snížili, v rámci celého kraje zhruba o 30 mil.Kč, není však známo, v jakém provozním souboru. Proto my mluvíme o jisté úspoře kraje s naší nabídkou ve výši 60 mil.Kč ročně, přestože skutečná úspora je pravděpodobně vyšší,“ pokračuje zástupce konkurence Českých drah. „Je třeba upozornit na to, že naše cena zahrnuje již na všech tratích provoz nových vozidel. Proto pro kraj představuje vyšší úsporu v následujících letech, kdy ČD, v případě obnovy jejich zastaralého vozového parku, začnou do nákladů promítat i odpisy nově pořízených vozidel. Celkové promrhané finanční prostředky kraje za 15 let plnění smlouvy s ČD tak mohou dosáhnout až 1,5 miliardy korun,“ upozorňuje Jiří Schmidt.

Čtenář reportér
Něco se Vám nelíbí na komunální politice? Zažili jste něco výjimečného? Chcete upozornit na nějaký neřešený problém? Máte ideální možnost v rubrice Čtenář reportér. Své příspěvky (možno i foto) posílejte e-mailem na teplicky@denik.cz. Rubrika Čtenář reportér žije v tištěné verzi v Teplickém deníku a i na webu www.teplicky.denik.cz.