Zákonodárci v novele zároveň odmítli podstatné zmírnění podmínek pro vznik STK. Ty i nadále budou muset mít i licence od krajů a vznikat mohou jen tam, kde je jich nedostatek. Profesní komora STK je kategoricky proti deregulaci. Argumentuje tím, že uvolnění trhu přinese zhoršení kvality práce a z Česka se tak stane vrakoviště. „Zmírnění podmínek by ničemu nepomohlo. Pohybujeme se v odvětví, kde pravidla určuje stát. My se snažíme normy plnit a dodržovat. Nikdo určitě nestojí o to, aby na silnicích potkával vozy, které kouří jak uhelná elektrárna či mu nejdou brzdy," dodal Cuc.

Profesní komora uvítala i fakt, že neprošel tzv. střet zájmu. Ministerstvo chtělo, aby i opravář aut mohl dělat technickou. „To by bylo velmi kontraproduktivní. Opravář rozumí svému řemeslu, ale nemůže kontrolovat sám svoji práci. Od toho jsou kontroloři na STK. Navíc i poctivý automechanik neodhalí všechno. Technici na STK nezřídka najdou další závady."

Bez střetu zájmu třeba fungují v Německu. Ale na kontroly tam mají nezávislé techniky, kteří chodí po STK a kontrolují motorová vozidla. I u našich severních sousedů je počet STK regulován.

Další novinkou, kterou novela přináší je povinnost pro stanice emisní kontroly posílat data do informačního systému. Ty se pak zobrazí kdekoliv na STK a pracovníci provedou technickou. „Bude to změna, protože vozidlo, které na emisích neprojde, tak může dál na technickou. Po jejím absolvování musí ale závadu z emisí odstranit do měsíce. Pokud dnes neprojde, tak nemůže na technickou," pronesl Cuc.

Navíc emisní stanice budou muset stejně jako STK pořizovat z měření fotodokumentaci. „Jednoznačná dokumentace, že to vozidlo na lince bylo, je důležitá."

Přísnější pravidla pro měření emisí platí již přes rok. Přechodné období, kdy byl stát benevolentnější ke stanicím měření emisí a tedy i k samotným řidičům skončilo loni v červenci. Majitelé aut byli „vyhazováni" už při diagnostice nebo při kontrole stavu readiness kódů. „Situace se postupem času stabilizovala, ministerstvo dopravy upravilo metodiku, které vyhodnocení nevyhovující u readiness kódů zjemňuje a doplňuje kontrolním měřením. Pro motoristy se i zkrátil čas, který musí trávit při emisích, zároveň však dodává, že je to hodně individuální. Záleží například na stáří vozidla, pokud má vozidlo filtr pevných částic a je v pořádku. U těchto vozidel stačí šlápnout na pedál plynu jednou a máme potřebná data a následnou kontrolu hotovou za deset minut. Starší vozidla, která moc nejezdí, jsou často tzv. zanesena a musíme je „čistit" zašlapáváním pedálu plynu. Navíc mnohdy mají nějakou závadu. Někdy taková kontrola zabere i 30 minut. U kamionů je to obdobné. U většiny nových kamionů problémy při emisích nebývají. Jsou v pořádku a jde to u nich rychle," nechal se slyšet předseda Profesní komory STK Cuc.