„ČSR se nerodila úplně lehce. Je potřeba mít na paměti, že kromě politiků TGM a spol. se o ni výrazně přičinili i naši legionáři. Jsem rád, že díky změnám v roce 1989 tady o těch věcech můžeme svobodně diskutovat,“ řekl zastupitel a předseda Spolku lokálních drah Michal Cuc z Moldavy.

Kromě pásma přednášek připravili organizátoři akce pro příchozí teplý čaj a palačinky. Občerstvení si mohl dát každý návštěvník. Většina výletníků přijela na Moldavu obnoveným železničním spojením.  Využila tak možnosti se svézt moderní soupravou přezdívanou  Žralok či klasickým motoráčkem. Trať poškodil sesuv svahu v nepřístupném terénu mezi novoměstským a mikulovským tunelem v březnu loňského roku. Ke slavnostnímu otevření dojde dnes tedy v neděli 18. listopadu. V provozu je tato unikátní Moldavská dráha ale už od 1. listopadu. „V neděli 18. listopadu proběhne na Moldavě tradiční půlmaraton, tentokrát ve spojení s oslavou obnovení vlakového provozu i s připomínkou tradičního lesního skla, které se na Moldavě vyrábělo už ve středověku,“ přiblížila místostarostka Moldavy Eva Kardová. 

Pravidelná železniční doprava do hor skončila na podzim v roce 2011. Od té doby jezdí na Moldavu vlaky pouze o víkendech, svátcích a prázdninách. Moldavská horská dráha Most – Freiberg, nazývaná též Teplický Semmering, byla oficiálně otevřena 18. května 1885. V rámci republiky jde o technicky unikátní trať, která pomocí tunelů, viaduktů a úvraťové stanice v Dubí překonává značné stoupání. Dostala se na poštovní známku, objevila se v několika dokumentech.  Ten poslední se jmenuje Záhada lokálek. 

 

Z ústeckého hlavního nádraží bude Žralok vyjíždět vždy v sobotu a v neděli v 8.24, v Teplicích zastaví v 8.43 hodin. Na moldavskou dráhu se napojí v Louce u Litvínova. Zpět z Moldavy se vlak vydá v 15.58 hodin.