Pokud jezdíte po Teplicku na kole, tak největší pozor dávejte v sobotu a na vesnických okrskách, kde je situace nejhorší. Vyplývá to z aktuálních policejních statistik, které nehody cyklistů sledují. V rámci kraje jich letos už bylo šest desítek. Hodně těžkých zranění, jeden člověk dokonce po pádu z kola zemřel. Každý třetí cyklista měl při nehodě alkohol v krvi.

Záchranáři nejčastěji zasahují u kolařů, které smetlo nebo ohrozilo na silnici auto a setkali se čelem s asfaltem. „Úraz hlavy a mozku bývá nejběžnějším zraněním u cyklistů na silnici. Nehoda s autem často mívá fatální a trvalé následky,“ říká z praxe Prokop Voleník ze Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje. Apeluje proto na nošení helmy, která může zachránit život. Pádů cyklistů viděl na silnicích regionu už několik.

Řada lidí na vesnicích jezdí na kole z hospody, kde předtím vypili piva proložená tvrdým alkoholem. I k takovým nehodám často vyjíždějí policisté. Mluvčí Daniel Vítek zároveň přidává další nešvary. „Kola nemají v dobrém technickém stavu nebo nejsou na silnicích vůbec vidět.“

Přitom dodržování pravidel je na silnicích otázka života a smrti. „Cyklista je podle zákona řidič nemotorového vozidla a jako takovému mu vznikají povinnosti účastníka silničního provozu. Proto jsou i oni povinní dodržovat platnou legislativu,“ připomíná Vítek.

V provozu na silnicích jsou cyklisté spolu s chodci nejohroženější skupinou. V dobrém technickém stavu proto musí být nejen jízdní kolo pro turistickou jízdu, ale i starý bicykl používaný k cestě na nákup. „Nevybavenost kol bezpečnostními prvky je velký nešvar především u sportovních cyklistů, kteří často nemají odrazky a leckdy ani světla,“ líčí ze zkušeností Jan Pechout z BESIPu.

Nebezpečí na přejezdech

Nebezpečí pro cyklisty hrozí i na přejezdech. Zatímco auto se mezi „padlé“ závory nevejde, člověk na kole se hravě protáhne. Dodnes na jednu takovou tragickou událost na kolejích vzpomíná strojvedoucí vlaku Regionova Michal Procházka. „Cyklista se blížil k přejezdu. Protože nezpomaloval, začal jsem houkat a brzdit. I když o mně dobře věděl, neboť se na vlak podíval, myslel si zřejmě, že to stihne. Pak už jen poslední blízký pohled do očí, rána a autopilot. Najít chlapa pod vozem, zavolat záchranku,“ popisuje osudné okamžiky muž, který viděl smrt cyklisty na vlastní oči.

Bezpečněji než na silnicích, by mělo být na stezkách. Třeba v oblastech Krušných hor. Pro rychlejší dopravu do těchto míst, můžete využít autobus, který cyklisty převáží. Vyjet tak můžete například do lokality Nového Města a Moldavy. Poplatek za přepravu kola činí 20 korun. Souprava autobusu s přívěsem jich uveze dvacet. Jezdí denně. Právě na horské stezky vyjíždí o prázdninách k rekreačním cestám na kole bankovní úředník Milan z Teplic. „Mám sedavou práci a tak beru kolo jako prostředek pro sportování. Ve městě se příliš bezpečně jezdit nedá, tak volím tyto cesty. Jezdíme mezi Flájemi, Novým Městem až na Cínovec.