Dopravu si na tratích letos poprvé objednal Ústecký kraj, který je zapojil do své integrované dopravy. Slibuje si od toho mimo jiné více turistů, řekl  hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).

Turistické spoje vyjely na Švestkovou dráhu mezi Lovosicemi a Mostem, Zubrnickou lokálku mezi Ústím a Zubrnicemi nebo na Šenovku mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem.

„Slíbili jsme, že na těch železničních tratích, kde není pravidelná doprava, by měla být turistická, a letos se nám to podařilo. Jde o pět tratí, kde bude do konce října o víkendech a o svátcích pravidelně jezdit motoráček, budou různé podoby historických vozů," řekl Bubeníček. Na tratě vyjely i Doupovský a Podřipský motoráček.

Kraj přestal pravidelnou dopravu na tratích objednávat už před lety, doprava byla příliš drahá. „O víkendu je to atrakce. Ale pokud se má ta trať provozovat celý týden v několika spojích, tak chápu, že když ti cestující nejsou, tak se to nedá. Ale myslím, že je dobré, když se to podaří od jara do podzimu jako turistické trasy a určitě to přivede návštěvníky i z jiných krajů. přeci jen je to atrakce, která ve všech krajích není," uvedl Bubeníček.

I v historických vlacích budou moci cestující uplatnit integrované jízdenky, které platí na všechny krajem objednávané linkové autobusy a městskou dopravu v Teplicích a Ústí.

„Krajský úřad Ústeckého kraje zaplatí za provoz těchto tratí 4,414 milionu korun," řekla už dříve mluvčí kraje Lucie Dosedělová. Krajský tarif bude platit i na lodním spoji z Ústí do Litoměřic, jezdit bude jednou denně.

Oproti původním plánům chybí mezi turistickými tratěmi Kozí dráha z Děčína do Telnice na Ústecku. Na její provoz v minulých letech přispívaly města a obce.

„Loni na podzim trať u Jílového zavalilo kamení, SŽDC rozhodlo o výluce až do letošního prosince. Proto jsme tedy tuto trať do nových jízdních řádů nezařadili," řekl radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Na Kozí dráze přestaly pravidelné vlaky jezdit v roce 2007.