To jsou výsledky ústeckých inspektorů České obchodní inspekce, kteří se zaměřili v minulých dnech na kvalitu prodávaných pohonných hmot na Ústecku.
Jak uvedl ředitel inspektorátu pro Ústecký a Liberecký kraj Marek Novák, kontrolou neprošly na Ústecku dva vzorky zimní nafty a jeden vzorek benzínu.
„Vzorky nafty nesplňovaly stanovených minus dvacet stupňů Celsia, do kterých nesmí nafta zamrznout. Zamrzala mnohem dříve. U jednoho ze vzorků odebraného benzínu jsme zjistili, že je dlouho skladován a nesplňuje jakost pro jeho zažehnutí ve válci motoru,“ řekl ředitel.
Které čerpací stanice prodávaly nekvalitní naftu a benzín, Novák vzhledem k probíhajícímu správnímu řízení říci nechtěl. Podle televize Nova, která jako první o rozsáhlé kontrolní akci na čerpacích stanicích v České republice informovala, měli inspektoři najít na Ústecku závadnou naftu na čerpací stanici v Libouchci.
Mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová nechtěla tuto informaci komentovat. „Vzhledem k probíhajícím řízením mohu jen v tuto chvíli potvrdit, že čerpací stanice v Libouchci patřila k jedné, na kterou se inspektoři při kontrolní akci zaměřili,“ řekla pouze.
Provozovateli čerpací stanice za prodej nekvalitních pohonných hmot může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun. „Záleží na tom, kolik vzorků neprojde kontrolou,“ doplnila Fléglová.
Nad kvalitou prodávaných pohonných hmot se pozastavují sami lidé a na svých facebookových stránkách zveřejňují vlastní výsledky testů. Například Pavel Zaruba, který pracuje jako silničář, veřejně na facebooku udělal ve dnech arktických mrazů soukromý testík nafty osmi prodejců pohonných hmot. „Když jsem fotil skleničky s naftou, tak bylo venku mínus třináct stupňů Celsia,“ napsal Zaruba. Z jeho soukromého výsledku vyšlo, že čiré zůstaly jen dva vzorky.
David Nerad, ředitel společnosti Okim, provozující prodej a servis osobních vozidel uvedl, že škody na autě při načerpání nekvalitní pohonné hmoty se mohou vyšplhat až do desetitisíců. „Pokud pouze nafta zamrzá, tak většinou jen nenastartujete. Co se týká její kvality, tak špatnou jakostí si můžete poškodit vstřikovače nebo čerpadlo. U benzínových motorů načerpáním nekvalitního benzínu si zase můžete podpálit ventil nebo zapéct pístní kroužky,“ řekl Nerad. (soch)