Na nádraží v Moldavě se možná vrátí život. O restart budovy, která má obytnou plochu větší než 1600 m2, usiluje obec. Ráda by na oživení nádraží získala peníze od státu. V budoucnu by v objektu zase mohla být restaurace a možná i muzeum či nějaké ubytovací kapacity. Momentálně je nádraží zavřené a chátrá.

„Na nádraží se během posledních let odehrálo několik akcí, ale to nestačí. Po celou dobu důkladně zvažujeme nejrůznější náměty, jak do budovy získat potřebné investice do rekonstrukce a dlouhodobého využití,“ řekla místostarostka obce Eva Kardová.

Obec se proto rozhodla získat dotaci od státu. „Za pomoci zájmového uskupení Moldavská dráha jednáme s agenturou CzechInvest. Půjde-li vše podle plánu, bude už na jaře možné začít s prvními projektovými a následně stavebními pracemi,“ přiblížila Kardová.

Moldava koupila nádraží zhruba před třemi lety od Správy železniční dopravní cesty za odhadní cenu 3,23 milionu korun. Svépomocí ho vyklidila, na nepořádek padlo tehdy 11 velkých kontejnerů. Rekonstrukce by vyšla na desítky milionů korun.

„Po opravě by mohlo být nádraží zase dominantou obce. Kdyby v něm byla restaurace, ubytování pro turisty či nějaké služby, jako půjčovna běžek či kol, tak by to bylo jedině dobře,“ řekl provozovatel ubytování v Moldavě a předseda Spolku lokálních drah pro Teplicko Michal Cuc.

Nádraží má zajímavou historii. Kdysi v něm sloužil i známý spisovatel Adolf Branald. „Budova se stala symbolem pokroku tehdejší horské vesnice.

Byla součástí moldavské horské dráhy, která před více než 130 lety zahájila provoz do těchto horských končin, a to byl počin více než průkopnický,“ popsala Kardová.

Budova z roku 1885 zajišťovala na česko-německé hranici agendu drážní, celní, poštovní, telegrafní či policejní. Po roce 1945, kdy zda bylo zrušeno mezinárodní vlakové spojení, dosluhovala ještě do poloviny 80. let minulého století jako zázemí pro učně Středního železničního odborného učiliště.

„Po listopadu 1989 přišlo na moldavské nádraží se svými záměry několik soukromých podnikatelů. Jejich plány se však nenaplnily a budova začala chátrat,“ dodala Kardová.

Lépe by pro nádraží mělo být zase od listopadu. To má začít jezdit opět vlak až na vrcholky hor. Kdo chce momentálně vyrazit na výlet na hřebeny Krušných hor, může využít čtyř párů vlaků, a to vždy o víkendech, svátcích a prázdninách. Jindy vlak nejezdí.

Cestující si musí dát pozor na výluku v úseku Dubí - Moldava způsobenou sesuvem. Místo motoráčků jezdí teď z Oseka na Moldavu autobusy. Na 18. listopadu je naplánovaná oslava obnovení vlakového provozu i s připomínkou tradičního lesního skla, které se na Moldavě vyrábělo už ve středověku.