Současný vzhled budovy teplického nádraží je výsledkem přestavby z roku 1871. Zub času se na vzhledu stavby od té doby hodně podepsal. Nádraží vzhledově zestárlo. Nejvíce budova zešedivěla v posledních desetiletích. „Na nádraží jsem chodila už jako malá holka s babičkou mávat na vlaky. To už je ale přes šedesát let. Dříve jsem nádraží vnímala jako něco pěkného a upraveného, těšila jsem se tam. Dnes se jako obyvatelka Teplic za tu budovu stydím,“ říká seniorka Jaroslava Dvořáková z Teplic.

V minulosti právě teplické nádraží považováno jak architektonicky, tak i vybavením interiérů za nejlepší v tehdejším Rakousku-Uhersku i v Německu. Dnes vzhledově patří k nejhorším v kraji. Naposledy bylo alespoň zčásti zrekonstruováno před téměř 15 lety. Nikoli budova, ale nástupiště. Vznikly nové perony s podchodem a výtahem pro vozíčkáře. V rámci modernizace byla také pod dohledem památkářů částečně obnovena historická freska v odbavovací hale. Stavební práce tehdy stály 60 milionů korun, v další fázi se plánovala oprava fasády, jenže rekonstrukce byla kvůli nedostatku peněz zastavena.

Nový plášť dostane teplické nádraží až letos. Správa železnic vloni vypsala výběrové řízení na firmu, která práce udělá. Celková oprava má finančně dosahovat k miliardě. „Upřesnění částky bude možné až po uzavření tendrů na stavební práce,“ podotkla v závěru loňského roku mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Modernizace nádražní budovy podle ní má trvat dva až tři roky. Harmonogram prací, které budou probíhat za omezeného provozu nádraží, zohlední památkovou ochranu teplické historické stavby. „Jako první stavbaři opraví opláštění a vymění část oken a dveří,“ informovala k plánu prací mluvčí.

Vizualizace budoucí podoby teplického nádraží.
Původní malby a zlacené štuky se na teplické nádraží vrátí

Během prací se obnoví pod současnou malbou skrytá výzdoba z poloviny 19. století. Restaurátoři ji objevili, když si přijeli vloni budovu prohlédnout. „Jsou tu mramorové podlahy, štuková výzdoba. Sondy ukázaly, že byla dříve dokonce bohatě pokovena. Zlacení jsme našli také před vstupem do nádraží. Šablonové malby jsou pod současnou vrstvou,“ informovala v dokumentu, který zveřejnila Správa železnic, restaurátorka Martina Fořtíková.

Správa železnic v loňském roce zrenovovala více než 70 nádražních budov. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhnou částku dvě miliardy korun.

Moderními odbavovací prostory pro cestující, bezbariérovými přístupy a novým technickým zázemím se mohou pyšnit také některá nádraží v Ústeckém kraji. Nové benefity a hotovo letos Správa železnic hlásí například z Loun, Kadaně či Litvínova. Teplice, stejně jako třeba Lovosice, jsou v letošním plánu. V očekávání zůstává Most.

Budova vlakového nádraží Teplice v Čechách je dílem architekta Turby, který se podílel také na plánech starého teplického divadla. V rozlehlé budově nádraží sídlilo též ředitelství společnosti Ústecko-teplické dráhy. Přítomnost této instituce byla pro lázeňské město výhodná, neboť dávky, které platila obci, tvořily značnou část příjmů Teplic. V držení této soukromé společnosti zůstala pak tato dráha až do roku 1923, kdy přešlo do vlastnictví státu. Železniční stanice Teplice v Čechách dnes leží na trati Ústí nad Labem – Chomutov.