„Je to velmi jednoduché. Zkuste si tady v Německu koupit například mléko, sýr, salám. Když řekneme, že je rozdíl pouze patrný, je to slabé slovo. Ten rozdíl je obrovský," vysvětlují manželé Drozdovi z Vysoké Pece na Chomutovsku, kteří se na nákup za hranice vydávají jednou za čtrnáct dní. „Kupujeme tady úplně všechno. Běžné potraviny, oblečení, věci na auto, drogerii. Bohužel je to prostě o něčem úplně jiném než u nás. Jak kvalitativně, tak cenově. Kolikrát je to tady levnější, než u nás po slevě," shodují se Drozdovi.

Shodné zboží, rozdílná kvalita

Stejný pohled na věc má také Jana z Benešova nad Ploučnicí.

„Co se kvality potravin týká, nedá se to s těmi našimi vůbec srovnat. Když třeba u nás koupím rybu, je plná vody. Tady nemají chybu. Totožné výrobky, rozdílná kvalita. A to doslova u všeho. Od drogerie až po potraviny. A cenově to vychází buď lépe nebo alespoň stejně," dodává.

Děčíňany neodrazuje od výletů za nákupy ani větší počet ujetých kilometrů.

„Cestu sem vůbec neřeším. Vždyť je to od nás kousek. Kdybych denně jezdila nakupovat po Děčíně, tak počítám, že to vyjde nastejno," směje se Jana a dodává: „Tady nakoupím všechno najednou a v Čechách už si dojdu koupit maximálně tak rohlík. Když tedy nic nezapomenu."

Čechy lákají i nižší ceny

Kromě kvality si čeští zákazníci vychvalují v německých obchodech i nižší ceny. A to mnohdy i velmi výrazně. Velké oblibě se těší především mléčné výrobky nebo drogerie. Například sýr gouda vyjde v německých obchodech na přibližně pět euro, tedy přibližně 125 korun. V českých obchodech se pohybuje gouda mezi 150 až 180 korunami. Podobná situace je i například u jogurtů. Oblíbené Jougurt mit der Ecke, v Čechách prodávané pod názvem Müller Mix není problém sehnat v akci za 33 centů, tedy necelých osm korun. V České republice se pak cena téměř nikdy nedostane pod desetikorunu. Až téměř o polovinu se dají koupit například mléčné řezy Milchschnitte, které v českých obchodech stojí kolem desetikoruny. V německých pak balení deseti řezů vyjde na dvě eura, tedy přibližně 52 korun.

Často vyhledávaným zbožím je i drogerie. Nejoblíbenější jsou parfémy, prací prášky nebo aviváže. Na těch je možné ušetřit až 30 korun na litrové láhvi. Ještě větší cenový rozdíl je například u šamponů Syoss. Ty se v České republice prodávají za 100 až 120 korun. U sousedů vyjdou na přibližně 80 korun, v akcích ještě levněji.

Opravdu velkým cenovým lákadlem budou v následujících týdnech zimní výprodeje, při kterých ceny klesnou až o 80 procent.

U vás máte pořád nějaké jedy

Není to tak dlouho, kdy pomalu každý druhý zákazník v českých obchodech byl z Německa. Dnes je situace opačná. Obchodní centrum v Marienbergu navštíví denně desítky Čechů.

„Od vás z Česka k nám jezdí opravdu hodně lidí. Určitě nebudu přehánět, když řeknu, že Češi tvoří minimálně třicet procent všech našich zákazníků," říká prodavačka Katrin. Ta také poukazuje na možnou příčinu opadajícího zájmu ze strany Němců.

„Dříve jsme hodně jezdili nakupovat my k vám, ale teď to máte nějaké drahé. Navíc jsou u vás často problémy s kvalitou zboží, nějaké škodlivé látky, jedy a tak."

Jiné zboží do Čech, jiné na západ

Kvalita, kvalita, kvalita. Slůvko stále omílané. Je vůbec možné, aby byl rozdíl ve stejných výrobcích tak markantní, jak všichni uvádějí?

„Zákon jednoznačně ukládá výrobcům přesně označit složení potraviny na obalu, už ale neřeší, že toto složení musí být pro všechny země stejné," vysvětluje mluvčí státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.

„Obecně lze konstatovat, že v zemích západní Evropy, kde mají nepřerušenou tržní tradici, jsou spotřebitelé daleko více sebevědomější. Na tento fakt berou všichni výrobci samozřejmě ohled," dodává ještě mluvčí. Podle jeho slov je celkově aktivnější a sebevědomější spotřebitel nejlepší zárukou bezpečnosti a jakosti na trhu. „Ten zahraniční je o krůček dál a otázkou času zůstává, kdy ho srovnáme."

Z. MORAVEC, A. VANŽURA