Několikrát v týdnu jezdí za prací autem do průmyslové zóny u Krupky dělník Milan z Teplic. Ráno i večer. Na neosvětlené silnici mezi Srbicemi a průmyslovým areálem často míjí chodce. „Nemají reflexní prvky a nejsou příliš vidět,“ popsal Milan. Podle odborníků je právě tmavé oblečení zvláště v současném počasí, kdy je častá mlha, velmi nebezpečné.

Zákon v tomto ohledu hovoří jasně. „Na pozemních komunikacích mimo obec má chodec povinnost mít na sobě prvky z reflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu,“ upozornil Daniel Vítek z teplické policie.

To je případ zmíněné silnice z Teplic směrem k průmyslové zóně u Krupky. Proto se tam policisté v těchto dnech vydali na preventivní kontrolu. „Dva lidé tudy šli, aniž by byli vidět. Dostali pokutu 300 korun,“ konstatoval policista.

Jak řidič vidí chodce s a bez reflexní pásky?  Zdroj: YouTube.com/BESIP

Podle Josefa Šejbla, který byl dlouhá léta ve vedení teplické dopravní policie, je chodec v tmavém oblečení pro řidiče špatně viditelný i ve dne a nedává téměř žádný prostor pro bezpečný úhybný manévr. „Za šera řidič potřebuje na bezpečný manévr po spatření chodce při rychlosti jízdy 75 km/h dokonce zhruba 200 metrů,“ uvedl už dříve odborník na dopravu.

Bezpečnostní prvky mimo obec musí mít také člověk, který jde u krajnice se psem, popřípadě jede na koni. „Nařídila jsem už před měsícem, aby všichni, kteří s našimi koňmi jezdí odpoledne a večer z jízdárny do stájí po silnici, že musí mít reflexní vesty, aby byli pro řidiče dobře vidět,“ zmínila Petra Svobodová ze Sportovní stáje Úpořiny.

Během posledních čtyř týdnů se stalo na Teplicku několik střetů auta s chodcem. Svůj podíl na nich sehrála zejména skutečnost, že člověk na silnici neměl reflexní vybavení a nebyl pro řidiče z dostatečné vzdálenosti v šeru vidět.

Policie na to upozorňuje. Třeba na Masarykově ulici v Teplicích na vyznačeném přechodu došlo v polovině listopadu ke střetu auta a chodce, kterého musela sanitka z místa převézt s podezřením na vážné zranění hlavy do nemocnice.

Brzdy na poslední chvíli

V lázeňském městě je dokonce několik přechodů, které nejsou i přes rozsvícené pouliční lampy pro šoféry ve večerní době dobře vidět. Třeba na frekventované silnici podél divadla u křižovatky s Lipovou ulicí. „Už několikrát se mi stalo, že jsem zde musel na poslední chvíli šlápnout na brzdu. Prostě jsem tam člověka vůbec neviděl. Vyběhl z parku. Měl na sobě černé kalhoty a tmavou bundu,“ vylíčil řidič autobusu Lukáš.

Přelom listopadu a prosince patří z dopravního hlediska k rizikovému období. Krajský mluvčí záchranky Prokop Voleník ho dokonce označuje za jedno z nejrizikovějších období, kdy se více vyjíždí k nehodám. Dochází k nim ve městech, kde povinnost nosit reflexní prvky není zákonem stanovena. Podle policie musí být chodec dobře viditelný ale i zde.

„Proto apelujeme také na ty, kteří se pohybují v obcích, a to zvlášť za snížené viditelnosti, aby používali reflexní prvky, čímž sníží riziko kolize. Chrání tak svůj život a zdraví,“ řekl Daniel Vítek z teplické policie.