Nejkritičtější byl víkend, pokračovalo to i v týdnu. Cestující byli nervózní a nadávali. Děti přijížděly pozdě do školy.

Město, které si u Arrivy objednává dopravu, se snažilo zmírnit vypjatou atmosféru tím, že alespoň předem oznámilo, v jakých časech trolejbusy nepojedou. „Město jako takové není schopno vzniklou situaci v Arrivě nikterak ovlivnit,“ konstatoval Jakub Číže, který má na magistrátu na starosti provoz MHD v Teplicích.

Jedna z takových krizových situací v MHD hrozila i ve čtvrtek. Nakonec se ale podařilo plánované výpadky pokrýt, takže mohl Jakub Číže na stránkách města i přes Facebook informovat cestující, že v předem ohlášených zrušených časech trolejbusy přeci jen pojedou.

Podle mluvčího společnosti Arriva Martina Faráře šlo o mimořádný stav, kdy několik řidičů ze dne na den oznámilo, že kvůli náhlé nemoci nepřijdou do práce. „Dispečink se snažil obvolat zálohy a celou situaci vyřešit. Což se také postupně podařilo. Pro cestující by už mělo být vše v normálu,“ uvedl ve čtvrtek dopoledne mluvčí.

Za problém označil především dlouhodobý nedostatek řidičů, a to v rámci celé republiky. „Pokud pak nastanou takovéto krizové situace, třeba kvůli nemocím, je nesnadné to rychle řešit,“ poznamenal. Nevyloučil, že se něco podobného může v budoucnu opakovat právě kvůli trvající celostátní absenci lidí za volanty linkové dopravy.

O tom, které spoje a kdy nepojedou, si Tepličané mohli přečíst na stránkách města.

Informace se však objevily také ve facebookové skupině Teplice, kde je pod příspěvkem stovka kladných i záporných komentářů od lidí. „Není úplně vhodné odstřihnout ranní linky z Nové Vsi, kde jich jezdí málo. Pro člověka, který se brzo potřebuje dostat na Benešák, je to celkem nepříjemná situace,“ rozčilovala se například paní Eliška.

Maminka Peťula poukázala na problém s dopravou dětí do školy. „Musela jsem odejít z práce, naložit dítě na zastávce i s jeho spolužáky a odvézt je do školy, aby se tam nějak dostaly,“ napsala. Alena ve svém komentáři poděkovala, že alespoň touto cestou město cestující o vzniklé situaci informuje, když nic jiného dělat nemůže.

Podle předsedy odborů řidičů Josefa Linharta chybí v teplické Arrivě do plného stavu dlouhodobě přibližně 20 lidí. „Nedaří se je sehnat. A to i přesto, že se nám každoročně daří vyjednávat s vedením firmy navyšování platů,“ zmínil.

Za nedodržení jízdního řádu může dopravce dostat pokutu. „Její výše je odvislá od neujetých kilometrů,“ sdělil Jakub Číže. Zda ji město v tomto případě vyměří, bude podle pracovníka odboru dopravy jasné až po předložení měsíčních výkazů ze strany nasmlouvaného dopravce.

Arriva v Teplicích provozuje MHD na základě smlouvy s městem podepsané až do roku 2023. Podle registru smluv zaplatí Teplice za zajištění městské dopravy během kontraktu přibližně 600 milionů korun. Arriva si ve výběrovém řízení stanovila cenu 66 korun za kilometr. Podle smlouvy se daná taxa může navýšit nebo snížit jen podle vývoje indexů položek, které firma nemůže ovlivnit, jako jsou například náklady na naftu či elektřinu nebo průměrný růst mezd.