Tak hovoří o víkendovém uzavření tunelu Panenská na dálnici D8 u Petrovic jeho správci z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Porucha vedení

„ČEZ měl poruchu a přestal dodávat elektřinu. Pro tyto případy máme na obou stranách tunelu Panenská dieselgenerátor. Jenže ten nenaběhl, a to bohužel způsobilo další problémy. Stalo se to poprvé za těch devět let od otevření tunelů," popisoval správce tunelu Petr Zajíc z ŘSD.

Porucha zasáhla vedení vysokého napětí v sobotu kolem desáté hodiny večer. Podle mluvčí elektrárenského gigantu Soni Holingerové Hendrychové popraskaly izolátory.

„Naši technici závadu odstranili před půlnocí. Izolátory nám většinou praskají, když mrzne nebo fouká silný vítr. Mohla do nich udeřit zlomená větev a podobně. Co se přesně stalo, to nevíme," uvedla mluvčí ČEZ.

Systém zkolaboval

Bez elektřiny kromě tunelu zůstalo celé okolí. „Trvalo to zhruba dvě hodiny, před půlnocí už to měli opravené. Kromě Tisé měly zatemněno i další tři vsi v našem katastru," informoval starosta Tisé Jiří Jandásek.

Když se tunel kvůli nefunkčním světlům octl ve tmě, nefungovaly ani další bezpečnostní prvky. Nezbývalo, než ho v obou směrech uzavřít.

„Zavíral v sobotu večer ve 22 hodin, provoz byl obnoven v deset hodin v neděli dopoledne. Policisté odkláněli provoz na objízdné trasy, tam ale dopravu komplikovalo počasí, " informovala Alena Bartošová, mluvčí krajské police.

Tma do rána

Obnovení dodávek elektřiny tunelům příliš nepomohlo. „Nefunkční generátory zablokovaly celý systém. Závadu jsme odstranili až během nedělního dopoledne. Normálně řidiči přerušení dodávek proudu nepoznají," popsal situaci šéf tunelů Zajíc.

Co se vlastně s generátory stalo, obsluha tunelu zjišťuje. Přitom provoz tu není levný. Revize stojí ročně 28 milionů korun, údržba dalších zhruba 30 milionů korun.

Tunel Panenská je nejdelší český silniční tunel s délkou přes 2 km. Nachází se na posledním úseku dálnice D8 z Trmic na hranice s Německem.

Náklady se vyšplhaly na 4.2 miliardy

Stavba začala v září 2003, otevřen byl v prosinci 2006. Je obousměrný se dvěma oddělenými tubusy, propojenými desíti bezpečnostními chodbami. Tunel řídí počítač napojený na inteligentní systém.

Jeho cena vyšplhala na 4,2 miliardy korun včetně osmisetmetrového úseku dálnice s opěrnými zdmi a mimoúrovňovou křižovatkou u Petrovic.

Uzavírá se v případě požáru, hromadné nehody, výpadku světel a ventilátorů, výpadku kamer a podobně. Zasahuje u něj jednotka hasičů z Petrovic.