Konec kolonám aut a přeplněným parkovištím v centru Teplic. Spolek lokálních drah Teplicko přišel s návrhem na zlepšení dopravní situace v lázeňském městě. Pomoci by mohly vlakotramvaje, které by jezdily po lokálních železnicích jako Kozí dráha, trať Lovosice - Teplice či po vlečkách.

Autor projektu Teplické meziměstské železnice (TEMMŽE) počítá s tím, že by se skrze tři trasy A, B, C propojila města Teplice, Duchcov, Krupka a Dubí a obce Bystřany, Proboštov, Novosedlice, Újezdeček a Jeníkov. Tím by vznikla skoro stotisícová aglomerace.

Přesedláním na vlakotramvaje by podle spolku odpadly každodenní ranní zácpy na hlavních tazích a lidé by se tak rychleji a bezpečněji dostali do center měst.

„Teplice a jejich okolí jsou zvláštní tím, že přímo sousedí s několika obcemi, které zase přímo sousedí s dalšími městy. Společně vytvářejí téměř souvislou stotisícovou aglomeraci, která se ještě zahušťuje a spojuje nově vznikajícími obytnými čtvrtěmi a areály firem,“ připomněl předseda spolku Michal Cuc.

V praxi by to fungovalo tak, že cestující by se dostal třeba od dubského gymnázia až do centra Teplic po železnici. Část kolejí už stojí, ale úsek v Teplicích od Lesní Brány přes Újezdeček Pekařská až do Řetenic by se musel vybudovat. Návrh zde počítá s novým mostem přes údolí s jezírkem a s novou stanicí. Trasa B by pak končila v Alejní ulici.

V projektu se o trase B píše jako o páteřní trase. Skládala by se z velké části z úseku Kozí dráhy z Unčína do stanice Teplice - Lesní Brána a z malé části by využila trati číslo 073 v úseku z Řetenic po přejezd ve Hřbitovní ulici. Obsahovala by i dva nové úseky, a to mezi stanicemi Teplice - Lesní Brána a Řetenice a mezi stanicemi Řetenice a Alejní.

Trasa B by také propojovala trasy A a C v přestupních stanicích Řetenice (B x A) a Teplice Lesní Brána (B x C). „Stavebně je to řešitelné. Parovod by se kvůli trati zvedl, skalní výběžek by se buď odstranil či se do něj vyhloubil tunel a přes hlavní trať 073 a Hřbitovní ulici by vedlo přemostění,“ vysvětlil Michal Cuc.

Realizací teplické meziměstské železnice by cestující ušetřili čas. „Kdysi trvala cesta vlakem z Novosedlic do Krupky osm minut, autem je to dnes asi 11 minut a autobusem s přestupy dokonce téměř 35 minut!“ sdělil tvůrce projektu TEMMŽE Tomáš Pelcman.

Vlakotramvaje by mohli uvítat i turisté. Milovníci koupání by se totiž snadno dostali z centra Teplic až k jezeru Barbora v Oldřichově, fanoušky historie by zase vláček vyvezl do Krupky či Duchcova.

„Představte si, že jste japonský nebo jiný turista, který má po příjezdu do Teplic na vlakové nebo autobusové nádraží na výběr ze dvou možností: buď se dostat do Krupky autobusem, tedy zorientovat se v nepřehledném jízdním řádu místních autobusových linek, nebo se snadno zorientovat v jednoduchém schématu tří linek TEMMŽE a pohodlně dojet vlakotramvají až téměř do samotného historického centra Krupky nebo Duchcova,” zasnil se Pelcman.

Na trase B by podle jeho představ jezdily vlakotramvaje v pracovních dnech v hodinových intervalech obousměrně a na trasách A a C kyvadlově, tedy jeden vůz jedoucí během hodiny tam a zpět, a to alespoň v čase od 5 do 22 hodin. Víkendové intervaly by byly 1,5 až 2 hodiny.

Jasno má tvůrce projektu i v tom, jaké vlaky by se po trati pohybovaly. „Šlo by o moderní a nízkopodlažní vozy s WC i wi-fi. Mohly by to být například nové Stadler RS1, které jezdí mezi Freibergem a krušnohorským Holzhau, či Regio Sprinter nebo třeba jednotky Siemens Desiro,“ doplnil Pelcman.

Projekt Teplické meziměstské železnice (TEMMŽE).

Aby projekt nezůstal jenom na papíře, bude potřeba hodně peněz. Toho si je tvůrce TEMMŽE vědom. „Více než 94 % potřebných kilometrů kolejového svršku této trati ale už stojí. Oprava stávajících zastávek a vybudování nových by nebyla finančně náročná. Horší by to bylo u nových propojovacích úseků. Peníze by musely jít od státu, měst i firem,“ zmínil Pelcman.

Jestli se tak někdy stane, není v tuto chvíli jasné. „Záleží to na mnoha faktorech. Šlo by ekologickou a bezpečnou meziměstskou dopravu. V některých městech západní Evropy takové vlakotramvaje fungují na výbornou,“ pronesl předseda Spolku lokálních drah Teplicko Michal Cuc.