Co je malý, to je hezký.“ „Tak lepší, že se tam nevejdou na délku než na šířku.“ Takto ironicky komentují někteří cestující modernizaci nástupiště v Duchcově. Stát totiž vybudoval ve městě Casanovy perón, který má „jen“ 120 metrů. Původní měl 254 metrů, některé soupravy se tak k nástupišti nevejdou. Láteří na to jak lidé, tak i město Duchcov, které poslalo na Správu železnic (SŽ) stížnost. Ta ale pochybení odmítá.

„To, co Správa železnic realizovala, je nepřípustné. Nejenže porušila dohody, ale ještě hazarduje s životy a zdravím občanů, vystupujících a nastupujících v Duchcově,“ zlobí se starosta Duchcova Zbyněk Šimbera.

Modernizované nástupiště ve směru na Teplice je dlouhé jen 120 metrů, na některých vlacích jezdí do Duchcova soupravy se šesti či více vagóny a délka soupravy tak dosahuje více než 150 metrů. Část cestujících tak nemůže vystoupit na nástupiště přímo z vozu, ve kterém sedí. Perón ve směru na Most se teprve buduje. „Průvodčí ve vlacích dálkové dopravy, které ve stanici Duchcov zastavují, informujeme o tom, že v Duchcově je možné bezpečně vystupovat pouze z prvních 4 vozů soupravy,“ sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Střelec Daniel Vorel
Pět gólů mě stálo pár panáků v naší hospůdce, říká novosedlický kanonýr Vorel

Denně v Duchcově zastaví 28 párů vlaků, problém s délkou se týká tří rychlíků. „Tak lepší, že se tam nevejdou na délku než na šířku,“ sarkasticky glosoval situaci na sociální síti Facebook cestující s přezdívkou Pakus.

Duchcovská radnice požaduje ve stížnosti adresované SŽ zajistit bezpečnost cestujících tak, aby mohli vystupovat a nastupovat na nástupištích a nikoli do kolejiště, a neprodleně zajistit dostavbu nástupišť na 200 metrů.

„Při vyjadřování k EIA a zadávací dokumentaci město požadovalo délku nástupišť 200 metrů. Cílem bylo, aby tu mohly zastavovat nejen lokální vlakové soupravy, ale i vnitrostátní spěšné vlaky a regionální rychlíky. Proti požadavkům města se ale do zadávací dokumentace dostala délka nástupišť pouze 120 metrů,“ stojí ve stížnosti. Dokument má Deník k dispozici.

Délka stačí, tvrdí železničáři 

SŽ jakékoli pochybení odmítá. „Dle stanoviska Ministerstva dopravy z roku 2013 a 2017 na zastávce Duchcov bylo navrženo nástupiště o délce 120 metrů, které je pro zastavování regionálních vlaků vyhovující. Také byla navržena prostorová rezerva na 200 metrů. A to z důvodu, pokud by se v budoucnu stanovisko objednatele dopravy změnilo a prokázala se potřeba zastavování i delších vlaků,“ informoval mluvčí SŽ Marek Illiaš.

Akce je součástí modernizace trati mezi Oldřichovem u Duchcova a Bílinou za 1,9 miliardy korun. Během stavby dochází ke kompletní rekonstrukci, která umožní zrychlení až na 140 km/h. Skončit má v roce 2021. Autorem projektu je společnost Sudop Praha. Celý záměr včetně nástupiště o délce 120 metrů schválila centrální komise ministerstva dopravy.

Vykolejení nákladního vlaku v Úpořinách, den druhý
VIDEO: Den po dni. Po nehodě, úklid a opravy. Jak to vypadalo v Úpořinách?