Zákazník považuje chování energetické společnosti za snahu, jak se na jeho úkor obohatit. „Penězi, které si takto ponechá, může volně disponovat. I kdyby je nechala ležet v bance, určitě vydělá na úrocích, protože přeplatky jsme určitě neměli jen já nebo můj přítel,“ rozčiluje se Strnad.

Deníku řekl, že v jeho případě šlo o menší částku, energetická společnost mu měla vrátit necelé dva tisíce korun. Jeho přítel měl ale přeplatek kolem šesti tisíc korun. „ČEZ nám sdělil, že nějakou dobu nemusíme platit zálohy za elektřinu. U mne by to bylo jen nějakou kratší dobu. V případě mého přítele ale šlo o částku, která by pokryla téměř celý rok. To jsme považovali u tak velké společnosti za neseriózní,“ prohlásil Strnad.

Peníze nakonec jak on tak jeho přítel dostanou zpět. Vše si vyřídil na zákaznickém centru, kde požádal o vrácení přeplatku na svoje konto. ČEZ prý jejich žádosti vyhověl a peníze jim slíbil ještě během února zaslat.

Mluvčí ČEZ Ota Schnepp uvedl, že se opatřením snaží šetři náklady za posílání peněz a to jejich společnosti i zákazníkům. Kdo peníze chce, je ale dostane. „Je to otázka jednoho telefonátu, stačí zavolat na zákaznickou linku 840 840 840. Po dohodě mu bude přeplatek vrácen jakým způsobem uzná za vhodné,“ řekl.

ČEZ není jediná energetická společnost, která přeplatky automaticky nevrací, dělají to i jiné firmy. Podobně například podle svých internetových stránek postupuje i Pražská energetika. Některé zase mají stanovené minimální výši přeplatku, při které peníze zákazníkovi vrátí.

Pokud nějaká společnost odmítá přeplatky zákazníkovi vrátit, může se obrátit třeba na ombudsmana firmy. Dohledem nad činností energetických firem je pak pověřený Energetický regulační úřad.