Přesto k nehodám dochází. Podívejme se na typickou noční nehodu: Bylo těsně po druhé hodině ranní. Po silnici 1. třídy č. 13 v Libouchci jel řidič ve voze Daewoo Matiz směrem na Chlumec.

Podle dopravní policie nepřizpůsobil rychlost jízdy povětrnostním podmínkám a v mírné pravotočivé zatáčce dostal smyk. Potom následovala obvyklá situace: Vlivem smyku se auto stalo neovladatelným.

Došlo k čelnímu střetu s protijedoucím kamionem Scania. Obě auta byla poškozena. Žádné problémy s alkoholem, ani technické problémy, naštěstí nedošlo ke zranění. Jenom klasický smyk. Stačilo trochu více pozornosti a pro oba řidiče by to nebyla bezesná noc.

Smyk není tím nejhorším

Z analýzy dopravních nehod vyplývá, že nejvíce nehod proběhne na suché nebo mokré vozovce. Více je nehod na suché vozovce v poměru zhruba 2:1 až 2,5:1.

Policie zatím vyšetřovala za 11 měsíců letošního roku v Ústeckém kraji téměř pět tisíc nehod na suchých a zhruba 2000 na mokrých vozovkách. V Libereckém kraji na zhruba 2000 nehod na suchých silnicích připadá něco málo přes 1000 nehod na mokrých silnicích.

Tabulka jasně ukazuje, že bez nepozornosti a příliš vysoké rychlosti je smyk jenom kvůli stavu vozovky malým rizikem.

Šestero menších dopravních rizik

Lze popsat šest rizik, která mají podstatný vliv na nehodu na vozovce kvůli nebezpečí smyku (kromě všední klasické mokré vozovky): Rozlitý olej, nafta a podobné tekutiny nebo bláto skóre nebezpečí je nízké, kolem deseti až dvaceti případů za rok v Libereckém, ale podobně i v Ústeckém kraji.

Náhlá změna stavu vozovky, například námraza na mostu či na silnici v místě silnějšího proudění větru, jako podstatný vliv na dopravní nehodu, je též velmi omezenou příčinou nehody.

Daleko více nehod proběhne na sněhu. Je jich přesto daleko méně než na suché, nanejvýše mokré vozovce.

Podobné zkušenosti lze předpokládat u řešení lehčích dopravních nehod u pojišťoven, které kvůli nižším škodám neprocházejí policejním vyšetřovacím sítem.(ro)