Pneuservisy už teď mají docela napilno. „Všechno nám teď začalo naplno. Lidé mají strach, aby se na ně dostala v pneuservisu řada, tak přezouvají už dopředu,” říká provozovatel pneuservisu v Duchcově u rybníku Barbora Miroslav Látr .

Od 1. listopadu do 31. března se musí tedy jezdit na zimních gumách, když je ovšem na silnici sníh nebo led. Koho načapají policisté na letních, může dostat až dvoutisícovou pokutu.

„Přezouvám si pravidelně. Nechci riskovat, že mi to ustřelí a skončím někde ve stromě. Zdraví máme jenom jedno,“ sdělil Pavel Procházka z Teplic.

To, že se nevyplatí otálet s výměnou má i jiný důvod. Zimních pneumatik může být podle Látra nedostatek. „Zimní Barumku prakticky neseženete a když tak je to protektor. Byl jsem minulý týden v Německu. Sklady tam mají poloprázdné,“ řekl Látr z Duchcova.

A jaké jsou ceny v pneuservisech? Přezutí čtyř pneumatik stojí od 500 do 800 korun. Stálí klienti mívají slevy. Přezutí nových pneu zakoupených na internetu nebo u jiného prodejce může ale stát i tisíc korun.

Letní pneumatiky oproti zimním jsou vyrobeny z tužších směsí. Při nízkých teplotách ještě více tuhnou a zhoršuje se tak jejich přilnavost. Proto na sněhu a ledu kloužou. U zimních gum je to naopak. Jsou z podstatně měkčího materiálu než letní. Jsou tedy více přilnavé k povrchu vozovky. Kdežto celoroční mají tvrdší běhoun, díky němuž se zvyšuje jejich odolnost vůči opotřebení. V zimě i v létě mají delší brzdnou dráhu a navíc jsou podstatně dražší než zimní nebo letní pneumatiky. Mnozí odborníci je ale nedoporučují.

Kvůli vyšším cenám kaučuku a ropy hodlají čeští dovozci pneumatik zdražit až o deset procent. Přičemž už vloni zimní pneumatiky zdražily o pět procent. (kos)

Kdy musíte používat zimní pneumatiky?
- když se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza

- nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza