Kdyby se měla pojmenovat nějaká ulice v Teplicích po místě, kde se nejvíce nakupuje, pak to bude Galerijní. Právě průchozí pasáže ve stejnojmenném obchodním centru v samém srdci lázeňského města jsou lidmi prahnoucími po nákupech nejvíce vyhledávané.

Hned vedle Galerie stojí velké centrum Fontána a o kousek dál se v těchto dnech staví další obchodně sportovní centrum s Kauflandem ve spodní části a lanovým centrem na střeše.

„A s tím máme bojovat? Lidé k nám už nechodí jako dříve. Jenže i my tu musíme platit nájem,“ stěžuje si na úbytek klientů podnikatel Václav, který provozuje malý krámek s oblečením v horní části Masarykovy třídy v Teplicích. Právě tato ulice podobně jako sousední frekventovaná ulice 28. října v některých dnech zeje prázdnotou. Důvod? Lidé nakupují na jednom místě, v nákupních centrech.

Podle statistik jen během roku 2017 zmizelo z mapy České republiky přes tisíc maloobchodních prodejen. To je případ i Teplic. Kromě zmíněných dvou velkých obchodních míst v centru města, Galerie a Fontány, bere zákazníky malým obchodníkům v lázeňském městě také Olympie v nedalekých Srbicích.

To, že se obchodní centra staví v srdcích měst, považuje za současný trend a vizi do budoucna teplický developer Jaroslav Třešňák.

„První obchodní komplexy dříve mířily hlavně za města, kde bylo nejrychlejší je v té době na zelené louce postavit. V posledních letech ale převažuje trend vrátit je zpět do center, která se musí oživit, protože spousta z nich se vylidnila,“ říká Třešňák. Podle něj se už lidé postupně opět vracejí do míst, která osiřela.

„Lidé v centrech bydleli ve starých zástavbách a chtěli do paneláku na okraji města, kde byly nové čisté byty. Všechno v nich fungovalo, na rozdíl od letité staré zástavby,“ komentuje Třešňák.

Desítky let panoval čilý obchodní život v horní části Masarykovy ulice v Teplicích. Fungovala tu rybárna, pro ženy sloužila švadlenka, bylo tu několik masen, hned vedle pekárna.

Monopol a také Gastronom, ve kterém se nedalo projít bufetovou částí, aniž by někdo nedostal chuť na párek. Dneska? Velká část obchodů je prázdná a nabízená k pronájmu. Než byla postavena obchodní centra, jediným způsobem, jak podnikat v centru Teplic, byl malý krámek ve zdejších prostorách.

„To mělo samozřejmě nemalý vliv na cenu nájemného. Kde není alternativa, tam si majitelé domů mohou diktovat. Když však přijde možnost se stejným nájemným fungovat pod jednou střechou, tzn. pro zákazníka pohodlně, s parkováním, tak je jasné, že se někteří přesunou,“ míní náměstek primátora Hynek Hanza.

Namísto toho, aby majitelé uvolněných prostor v malých obchodech slevili ze svých cenových požadavků a snažili se sem dostat nové nájemce, drží stále vysoké ceny. „A to může být někdy právě ta chyba,“ podotýká Hanza.

Za malý krámek v centru Teplic někteří majitelé domů požadují okolo 20 tisíc korun měsíčně. To už nechtějí dávat ani asijští prodejci, po kterých tu už jen zůstávají názvy jejich obchodů.

Co na to radnice? O odlivu obchodníků z některých ulic víme, nelíbí se nám to, ale to je tak jediné, co s tím můžeme dělat, tvrdí vedení města. Podle Hanzy bude do budoucna záležet na samotných obchodnících, zda přijdou s takovými službami, které přilákají zákazníky.