Na 14. února se však těší i zloději. Oslava lásky navíc nesvědčí bezpečnosti silničního provozu. Pojišťovny se proto připravují na zvýšený nápor.

Výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) potvrzuje, že svatý Valentýn už není výhradně anglosaským svátkem. Stále víc Čechů jej slaví nejčastěji formou dárku pro milovanou osobu. Stoupá také podíl těch, kteří valentýnské pozornosti pořizují prostřednictvím internetu.

„Mezi muži budou v objednávkách dominovat parfémy a kosmetika vůbec, a to spolu se šperky,“ upřesnil ředitel APEK Jan Vetyška. Mezi ženami takto dominantní kategorie zboží nejsou.

Nejčastěji hodnota dárku se pohybuje v rozmezí od 300 do 500 korun. Druhá nejpočetnější skupina respondentů sáhne do kapsy mnohem hlouběji: Svého partnera hodlá potěšit za 750 až tisíc korun. A osm procent Čechů vytáhne z peněženky dokonce více než dva tisíce korun.

„Šest procent dotazovaných nebude dárek kupovat vůbec, ale například jej sami vyrobí,“ přiblížil alternativu konzumu Vetyška. Asociace by ráda zvýšila podíl objednávek řezaných květin objednávaných přes internet. Jejich donášku domů či na pracoviště plánují jen tři procenta. Dvakrát větší oblibě se těší poukazy na wellness či do restaurace.

Výrazně jinak se na svátek svatého Valentýna dívají pojišťovny. Namísto romantických večeří a dárků vidí četnější dopravní nehody, úrazy či setkání se zloději. Pojišťovna Allianz zaregistrovala 14. února 2017 dvojnásobek pojistných událostí ve srovnání se stejným dnem o rok dříve. Stály ji za více než 13 milionů korun.

Většinu valentýnských pohrom tvoří dopravní nehody. Valentýn ale nepřináší štěstí ani v oblasti majetku. Výjimkou nejsou ani případy, kdy zloději při návštěvě rodinných domů odnesou nejcennější valentýnské dárky – šperky. Průměrná škoda na špercích u rozsáhlejších krádeží rodinných domů je zhruba 150 tisíc korun, výjimkou ale nejsou ani škody přesahující milionové částky.

„Pokud vlastníte nějaký luxusnější šperk, mělo by být sjednání pojištění samozřejmostí,“ varuje produktová manažerka pojištění majetku Allianz Monika Hotová.  Klientky však prý často nejenže netuší, jakou má daný šperk hodnotu, ale ani neví, jak přesně vypadá. „Doporučujeme jim, aby měly dražší a starožitné kousky ohodnocené soudním znalcem, opatřené certifikátem pravosti a samozřejmě nafocené,“ doplnila Hotová.