Zástupci zájmové skupiny Moldavská dráha usilují o znovuprojednání a hlavně podepsání deklarace, která by pomohla vrátit život na celý úsek železnice z Mostu do Freibergu. „Momentálně se připravuje druhá společná konference. Ta se bude konat na konci března v Sasku. První setkání proběhlo na podzim loňského roku v Dubí. Obce a města podél Moldavské dráhy, spolky, Ústecký kraj i České dráhy mají zájem na tom, aby se obě izolované železnice propojily,“ sdělil předseda Českojiřetínského spolku z Litvínova Petr Fišer.

Obnova kolejí by stála zhruba 500 milionů korun. „Jak Česká republika, tak Německo zažívají ekonomickou prosperitu. Současná doba je vhodná pro zajištění financování takovýchto projektů,“ řekl starosta Dubí Petr Pípal.

KRIZE ZHATILA PLÁNY

O podpisu deklarace se velmi nahlas hovořilo před 10 lety. Jednání ale tehdy zamrzla z důvodu rozpadu české vlády a kumulací ekonomických problémů v důsledku světové finanční krize. „K dispozici je studie proveditelnosti včetně ekonomické studie na provoz dráhy z Freibergu do Mostu. Dokumenty lze použít,“ dodal Pípal.

Na saské straně měla letos vypršet smlouva na provoz železničního spojení mezi Freibergem a Holzhau. Hrozilo, že se na této trati vlaky zastaví. Smlouvu se nakonec podařilo prodloužit. Provoz tam je garantován až do roku 2022. Pro obnovu chybějícího úseku trati se zformovala zájmová skupina „IG Muldentalbahn“.

Tvoří ji obce, Freiberská železnice i Dopravní svaz Střední Sasko. „Konkrétní aktivity přicházejí jak z naší obce, tak i z ostatních obcí na trati. U nás například vznikne za účelem většího využití dráhy nová stanice u místní školy. Na naši trať se vrátila nákladní doprava, vozí se především dřevo,“ uvedl starosta Rechenbergu-Bienenműhle Michael Funke.

I na české straně by mohla trať v budoucnu opět sloužit nejen osobní přepravě, ale i dopravě nákladní. Několik let se uvažuje o obnovení těžby rud na Cínovci. Už za první světové války se po Moldavské dráze kromě uhlí a jiného zboží převážela wolframová ruda hlavňové oceli, která se z Cínovce na dubské nádraží převážela nákladní lanovkou.

Ve hře je varianta, že by se lithium převáželo z nádraží v Dubí po železnici k dalšímu zpracování. Opačným směrem by se dopravoval materiál potřebný pro těžbu a pro samotnou výstavbu hlavních důlních děl.

Železniční trať Most Dubí Moldava byla vybudována v letech 1871 až 1884. Trať dále pokračovala do Holzhau, Freibergu a Saské Kamenice. Jízda vláčkem po této trati až do Saska není už ale přes půl století možná, zhruba pět kilometrů kolejí totiž v roce 1945 vytrhala a odvezla Rudá armáda.