Jedenáctý ročník, který právě probíhá, přivedl do dubské porcelánky třináct výtvarníků z Čech, Japonska a Turecka.
Jejich úkol je zdánlivě snadný – vytvořit nádobu, kterou v průběhu dne vezme do ruky každý z nás - hrnek. Je ale vůbec ještě možné vytvořit naprosto novou, originální nádobu s ouškem, jaká se na trhu ještě neobjevila, když jen ze dvou výrobních linek dubské porcelánky vyjede denně na 20 tisíc hrnků?

Výtvarníci při každém sympoziu dokazují, že dá. I když přístup každého z účastníků je zcela odlišný. Japonky například vytvářejí některé tvary hrnků a oušek, z nichž přechází zrak.
Ak. sochař Jiří Oliva, který je tradičním účastníkem sympozií je naopak zastánce funkčnosti. „Je to asi tím, že jsem sochař. Ale hrnek musí být proporčně vyvážený a musí mít ouško, které je nejen hezké, ale musí se i dobře držet v ruce,“ říká nad hrnkem, ze kterého by mi dobrý čaj určitě chutnal.
Ak. sochař Jiří Kožíšek, který přijel z Karlových Varů, měl na sympoziích několik let „absenci“. Jak ale tvrdí, nic se, kromě účastníků nezměnilo a je rád, že se porcelánka statečně drží. Jeho hrnky mají tentokrát svým tvarem blíž spíš k miskám a jejich zvláštností je, že jsou průsvitné. Dal by se z nich možná pít čaj, ale ideální budou spíš na rychle rozpustnou polévku.
Jarmila Tlustá a Markéta Nováková mají na sympoziu svoji premiéru. Jako odchovankyně dubského ateliéru designu profesora Jarkovského se vlastně vrátily na „místo činu.“ „Jako studentky jsme sympozium sledovaly jen zpovzdálí, takže jsme rády, že si teď můžeme všechno vyzkoušet v prostředí továrny. Vzorně se tu o nás starají,“ pochvalovaly si.

Generální ředitel Českého porcelánu Vladimír Feix tvrdí, že by mělo být povinností každého výrobce, aby i ve svém zaběhnutém sortimentu hledal nové směry, tvary a krásu. Proto také, i když je pořádání mezinárodních sympozií nákladnou záležitostí, snaží se jejich tradici udržet. „Udělat jednu akci dokáže každý, ale vytvořit tradici a pokračovat v ní, je mnohem náročnější,“ říká.
Výtvory výtvarníků budou od 20. června vystaveny ve výstavní síni Ateliéru desugnu FUD v Tovární ulici v Dubí.
Z hrnků, které výtvarníci v rámci sympozia vytvoří, jich Český porcelán použije okolo 5 % do výroby. Takových hrnků, u nichž je předpoklad, že se budou moci vyrábět ve velkých sériích.