„Na jeřábech pracuji šest let. Rozumím tomu, že někomu by se asi při pohledu dolů zamotala hlava, mě už to ale nepřijde," usmál se Stanislav Kubernát. (na malém snímku) Stanislav Kubernát je jeřábník na stavbě obchodního centra Galerie Teplice.

Stroj, na kterém pracuje nese označení WT 300 e.tronic. Vyrobila ho německá firma Wilbert. Jeho parametry jsou úctyhodné: je vysoký 51 metrů (pod hák), výložník má 65 metrů, samotná konstrukce váží 17 tun, záď 15 tun. Když k tomu přičteme ještě deset protizávaží, jedno má 2,7 tuny, tak se dostaneme na 49 tun!

Montáž takového obra trvá zhruba dva dny. Do Teplic ho přivezlo deset kamionů.

„Nahoru lezu asi deset minut. Žebřík není komínový, ale má mezipodlážky. Stupínky nejsou hladké, takže v zimě nekloužou. Kabinka je vytápěná a docela prostorná. V letních měsících využíváme klimatizaci. Bez ní bych se asi upekl.(úsměv) Záchod v kabince nemáme, takže když je nutnost, musím slézt dolů. Za normálních okolností lezu dolů dvakrát denně když jdu na oběd a při konci šichty," řekl Kubernát.

Jeřábník Stanislav Kubernát spoluřídí i „vzdušný provoz" nad stavbou. Je nejvýše a proto velmi dobře vidí, co se děje pod ním. Může dát pokyn vysílačkou ostatním jeřábníkům, aby své stroje zastavili. „Při křižování jeřábů můžete dojít ke kontaktu rameny. Kromě jeřábníků samotných to hlídá i vedoucí jeřábníků, který se pohybuje po staveništi. Má jinak barevnou vestu než mají ostatní pracovníci a pokud zaznamená nějaký problém, tak má pravomoc je zastavit," sdělil Petr Míčka, jeden ze stavbyvedoucích Subterry, jež spolupracuje se zhotovitelem obchodního centra Metrostavem.Věžové jeřáby v centru Teplic

Tím, že v těsné blízkosti Galerie Teplice roste ještě jedno obchodní centrum, kde jsou také používány podobné stroje, tak musí být jeřábníci o to opatrnější.

„S jeřábníky na vedlejší stavbě spolupracujeme. Jsme v kontaktu a když je potřeba tak práci koordinujeme," uvedl Kubernát.

Věžové jeřáby jsou prošpikované technikou. Ovládané jsou počítačem. Při větším větru než je 18 m/s se automaticky zastaví. Totéž platí při přetížení. „Automatické zablokování má eliminovat lidskou chybu," vysvětlil jeden ze stavbyvedoucích Petr Míčka.

Na noc jsou věžové jeřáby tzv. odemčené a to kvůli větru. Když by se silně opřel do zafixovaného ramene, mohl by se celý jeřáb poroučet k zemi. V případě, že je rameno nezamčeno, tak zřícení prakticky nehrozí.

Stanislav Kubernát má s prací na jeřábu letité zkušenosti. Stavěl v Německu a na kontě má i obsluhu asi největšího věžového jeřábu v Čechách. Ten byl použit v Ledvicích při výstavbě nového bloku elektrárny. „Chtěl jsem, aby v mé práci pokračoval můj kluk, ale vybral si stavbu jeřábů nikoliv jeho řízení. Ale to nevadí. Baví ho to a je v tom šikovný," nechal se slyšet Stanislav Kubernát.

Projekt Galerie Teplice vyroste přímo na centrálním náměstí Svobody na místě původního OD Prior. Po jejím otevření tak město Teplice získá moderní nákupní galerii v centru města s 22.000 m² pronajímatelných ploch na 3 podlažích. Návštěvníci zde najdou přibližně 100 obchodů zahrnující módní značky, prodejny se sportovním zbožím, kavárny a kvalitní restaurace, služby pro veřejnost, velký supermarket a moderní multikino Premiere Cinemas se čtyřmi sály. Součástí projektu jsou i krytá parkovací stání ve sníženém přízemí a na střeše.

Obchodní centrum Galerie

Co jsou věžové jeřáby a kolik toho unesou?

Jsou označované jako šplhací. Jeřáby se na stavbě skládají z jednotlivých sekcí a dílů. Tyto jeřáby jsou vyráběny s pevnou věží a vrchní otočí. Mohou být uloženy na kolejovém, nebo stacionárním podvozku, na kříži, patkách, nebo také v betonovém základu budovy. Montáž začíná uložením centrálního dílu, na který se umístí stabilizační závaží a poté dochází ke smontování vlastní věže jeřábu. V případě, že je jeřáb ukotven v betonové desce budovaného objektu, stabilizační závaží se nemontuje. Následuje montáž vrchního dílu s otočí, na který se nasadí špice jeřábu, protivýložník se strojovnou a hlavní výložník. Následně se uloží na protivýložník závaží a případně dojde k prodloužení hlavního výložníku. Poté opět dochází k napnutí lan a kontrole bezpečnostních prvků. Standardní výška je 50-400 metrů, může být i více, vyložení je 15-85 metrů i více a nosnost činí 2500 Kg-70 000 Kg.