„Bohužel stav silnic není uspokojující a tímto rozhodnutím jsme si do jisté míry uzavřeli cestu k tomu, jak ho zlepšit. Z běžného rozpočtu to nedovedeme," povzdechl si po hlasování krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).

Hlasování se zdrželi i někteří členové koalice. „Asi není úplně nejlepší, když koalice nepostupuje jednotně," řekl k tomu Komínek. Zdrželi se tři členové KSČM a čtyři členové ČSSD. Podle Ladislava Drlého (KSČM) zastupitelům rok před krajskými volbami zřejmě chyběla odvaha.

Podle Strategie financování rozvoje a údržby silnic Ústeckého kraje, kterou zastupitelstvo odmítlo, nevyhovuje 30 procent silnic druhé a třetí třídy. Dalších 14 procent je v havarijním stavu. Nejhůře jsou na tom silnice v okrese Litoměřice, Louny a Ústí nad Labem. Naopak nejlépe se řidičům jezdí na Chomutovsku.

Náklady na opravy silnic spočítali odborníci na 4 až 30 miliard korun. Záleží, zda by do nich byly zahrnuty i silnice třetí třídy, mosty, propusti, zdi a svahy. Tolik peněz ale kraj ve svém rozpočtu nemá, proto ekonomové připravili financování prostřednictvím třicetiletého dluhopisového programu. V plánu bylo také maximální využívání dotací. O zimní a letní údržbu se i nadále měla starat Správa a údržba silnic Ústeckého kraje.

„Ústecký kraj bude tak dál vydávat prostředky na opravu havarijních úseků, nikoliv na preventivní údržbu," podotkl Komínek.

Zastupitelé se v debatě shodli, že je nutné investovat do silnic. Lišili se však v názorech, jakým způsobem. „Největší riziko vidím v dlouhodobosti. Nevíme, jak se bude vyvíjet ekonomika," uvedl zastupitel Petr Pípal (Severočeši.cz).

Ústecký kraj má letos na opravu silnic druhé a třetí třídy nejvíce peněz ve své historii. Od státu dostal 330 milionů korun. Další finance přidal kraj ze svého a úřad ROP Severozápad schválil na tři projekty dotaci 311 milionů korun. Silničáři v kraji tak celkem opraví desítky cest za 761 milionů korun. (pod,čtk)