Krajští politici v minulosti za vyřešení administrativních potíží hodně horovali a žádali všechny zainteresované instituce, aby dostavbu co nejvíc urychlily. Zřejmě ve středu se proces přesune k nim, i když do rozhodovacího procesu mluvit nesmějí. Posílení odboru, který bude o odvolání rozhodovat, se ale nechystá. "Žádná taková opatření nebudou, ono totiž ani není odkud posilovat. Úředníci jsou na to připravení, v problematice se orientují a už se s odvoláními seznamovali, když visela na úřední desce, řekla ČTK Hanáčková.

Základní lhůta pro rozhodnutí je 60 dnů, ale to je jen orientační čas. Úředníci mohou rozhodnout teoreticky ihned, ale také si mohou vyžádat podklady odjinud, což by lhůtu prodlužovalo. "Rozhodně to ale není ten typ dokumentu, který by se dal napsat za jedno odpoledne," řekl ČTK ředitel lovosického stavebního úřadu Petr Soldon, který doteď stavební a územní řízení vedl.

Krajský úřad se bude vypořádávat především se dvěma odvoláními, která poslali koncem ledna ekologové. Jedno pochází od aktivisty Lubomíra Studničky, druhé od Dětí Země. Odvolali se proti stavebnímu povolení na chybějících pět kilometrů trasy přes České středohoří. Připomínky jsou dvojího rázu: jednak vůči studii EIA, tedy dopadům na životní prostředí, a jednak vůči samotnému povolení. V prvním případě chtějí Děti Země veřejné projednání, zda by nešla dálnice ještě postavit dlouhým tunelem pod pohořím, ve druhém jen zapracování do dokumentu.

"Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovou podkrušnohorskou aglomerací a dál se severem Německa. Doprava je zatím vedena po objízdných trasách směrem na Teplice a Ústí nad Labem. Podle loňského sčítání dopravy jezdilo po první trase asi 8500 aut denně, po druhé 10.000.
Administrativní průtahy i následné soudní spory zpozdily termín dokončení dálnice už několikrát. Celkem 12,7 dlouhá část úseku přes České středohoří se začala stavět v roce 2007 a už mohla být hotová, jenže stále chybí část povolení. Jejich balík vydal lovosický stavební úřad před loňskými Vánoci a týkají se posledních pěti kilometrů trasy. Od doby, kdy nabudou platnosti, potřebují stavaři k dokončení asi 30 měsíců.

Celkem by stavba měla stát kolem 12 miliard korun a stát na ni stále může použít evropské dotace. K tomu ale potřebuje, aby se vyřešily administrativní problémy. Ministerstvo dopravy si vloni stanovilo, že o eventuálním přemístění dotací na jiné projekty rozhodne v polovině letošního roku. Čas na vyřešení administrativních problémů se proto úřadům krátí. (čtk)