Stavba chybějícího úseku za 12 miliard korun se protahuje a pokud se administrativní problémy nevyřeší do poloviny roku 2012, ministerstvo prý využije evropské dotace raději na opravě dálnice D1. Dálnici D8 ale dostaví i za české peníze, ujišťuje.

Kolik sporů vlastně stát a ekologové vedou, není zcela zřejmé. Podle Patrika je sporů mezi 15 až 20 v závislosti na stádiu soudního řízení, podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského jich bylo začátkem července 18.

Paradoxní situace je především okolo tříkilometrového úseku z Lovosic k obci Bílinka, kam by se mělo začít jezdit od prosince. Ekologové totiž po soudu chtějí zrušení stavebního povolení kvůli narušení biotopů a kdyby se jim to podařilo ještě před dostavbou, mohlo by to znamenat nedokončení úseku. "Bohužel by to tak bylo, musíme respektovat zákon," řekla ČTK mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Pokud by ale žalobě soud dal za pravdu později, už by to takový dopad nemělo. "Byl by to asi zázrak, kdyby o tom rozhodli do konce roku. Kdyby to bylo později, nemohli by to jen zkolaudovat, ale v režimu zkušebního provozu by úsek provozovat mohli," řekl ČTK Patrik. Ekologové na už skoro hotovém úseku napadali i stavbu mostu u Vchynic, v polovině července ji ale soud zamítl.

Přes České středohoří chybí dostavět zhruba 16,4 kilometru. Tříkilometrový úsek k Bílince se už staví, pětikilometrová část na druhé straně u Řehlovic naopak nemá ani územní rozhodnutí, které soud vloni v červnu zrušil. Prostředních osmi kilometrů se týkají všechny ostatní žaloby, které napadají dílčí stavby. Ekologové chtějí vydaná stavební povolení zrušit kvůli neoprávněným zásahům v biotopech, kácení stromů a narušování krajinného rázu.
Některé žaloby jsou i poněkud zvláštní. Podmínkou jednoho z povolení bylo vysázet 182 sazenic kriticky ohroženého jeřábu českého, jehož biotop dálnice poškodila, ale teď stromky podle Dětí Země hynou, protože se o ně nikdo nemusí starat. Podle Patrika je vina nejspíš na straně CHKO České středohoří, jehož vyjádření se ČTK během dneška získat nepodařilo.

Ekologové chtějí situaci vyřešit tím, že se povolení zruší a úřady vydají nové.
Dálnice D8 by měla spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory a mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10.000 aut denně. Obyvatelé obcí, jimiž náhradní trasy prochází, proto v drtivé většině nemohou ekologům přijít na jméno. (čtk)