O obnovení provozu na železniční trati z Teplic přes Bořislav a Žalany, která před sesuvem půdy u Prackovic vedla přes Opárenské údolí až do Litoměřic, se možná postará stát. Zatím ale obě trasy v úseku, kde nejezdí vlaky, zarůstají.

Využít koridor bývalé Kozí dráhy pro cyklisty vidí jako vhodnou vizi starosta Krupky Zdeněk Matouš. „Cyklostezka místo Kozí dráhy je dobrý plán. Ale také hodně drahý. Nicméně vlakového provozu je škoda. Svého času patřila k hodně využívaným výletním cílům. Vlak se sem však už nejspíš nikdy nevrátí,“ řekl Matouš.

O cyklostezce, která by propojila okresy, se hovořilo už před lety. Pak projekt usnul. Nyní ale vznikla nová pracovní skupina, která bude řešit využití železnice mezi Oldřichovem u Duchcova a Děčínem. Za okres Teplice ji zastupuje náměstek primátora Teplic Jiří Štábl. „Už jsme se sešli se zástupci Děčína a také drah. Využití pro cyklisty vidím jako reálné. Náklady na odstranění kolejí a navezení štěrku by neměly být až tak vysoké,“ uvedl Štábl.

Klapot a houkání vlaků na kolejích vystřídalo zlověstné ticho v roce 2007, kdy z ekonomického důvodu skončila pravidelná doprava. Poslední příležitostný výletní vlak, na který se složily obce, po Kozí dráze projel o osm let později. V prosinci roku 2015 se zřítilo několik velkých kamenů na trať na Děčínsku a Správa železniční a dopravní cesty ji uzavřela. Sanace nestabilního svahu by měla vyjít na přibližně 20 milionů.

Nikdo nechce ustoupit

Další peníze by stála úprava kolejí v celém úseku. Finance ale správce trati nechce dát dříve, dokud nebude mít smlouvu na pravidelnou dopravu ve veřejném závazku. Ústecký kraj, který regionální dopravu financuje, však nechce uzavřít smlouvu dříve, než bude trať opravená. Čas mezitím běží a trať postupně chátrá víc a víc. Obecně se mluví o tom, že vlaky se sem nikdy nejspíše nevrátí.

To lepší vyhlídky zatím má druhá teplická lokálka, která z teplického nádraží vede přes Zámeckou zahradu, Bystřany a Úpořiny až do Žalan. Pokračuje přes Opárenské údolí do Litoměřic. I zde je ale část trati zasypaná zeminou, a proto poškozenou lokalitou vlaky nahrazují autobusy. O osudu sesuvem poničené trati v Českém středohoří má rozhodnout ministerstvo dopravy do konce roku.

Správa železniční dopravní cesty zatím podle mluvčí Radky Pistoriusové plánuje pouze to, že opraví poškozenou trať v místě sesuvu. To se ale může změnit. „Upravený záměr projektů předloží Správa železniční dopravní cesty na ministerstvo dopravy k dalšímu projednání do konce letošního roku. Bude-li v této podobě schválen, zahájí se další příprava stavby,“ shrnula Pistoriusová v minulých dnech pro Český rozhlas.

Železnici mezi Lovosicemi a Teplicemi poničil v roce 2013 sesuv nad Prackovicemi nad Labem. Od té doby nahrazuje osobní vlaky autobusová doprava. Obnovení trati do Litoměřic starostové v obcích podél trati vítají. „Je to výletní trasa. Byla by škoda, aby zanikla,“ sdělil například Aleš Navara z Bořislavi.

To, že SŽDC plánuje opravy této trati, pochválil už na jaře Jan Vondrouš, který dříve inicioval petici za obnovu trasy Teplice – Litoměřice. „Díky bohu, že se SŽDC po tolika letech snaží zachovat jako správný hospodář a opravit svůj majetek,“ podotkl.