Co bude s dalším prostorem, není jasné. Oživení by mohlo přinést protažení podchodu pod kolejemi až za nádraží.

V Teplicích je problém, že většina objektu není komerčně využitá. Nyní padly i velké plány na sestěhování státních úředníků do prázdných prostor. Pro finanční úřad by přesun, který měl být v rámci republiky v Teplicích pilotním projektem, ze současných vyhovujících prostor v Dlouhé ulici neznamenal žádnou velkou roční úsporu.

I Babiš přemýšlel o využití

„Zlepšit stav teplického nádraží je potřeba. Důležité je ale také vymyslet, co s ním dál. Je to spíš rekonstrukce kulturní památky než obyčejného nádraží. Aby nám nechátrala, musí žít,“ říkal už vloni v létě při své návštěvě Teplic premiér Andrej Babiš. Procházel při tom prostorem prvního patra, kde dříve bývaly drážní byty. Dnes opuštěné místnosti svým trusem znečišťují holubi.

Vzhled objektu se nelíbí vedení města. „Zvenku nevypadá dobře, což jako vizitka města pro ty, kteří sem přijíždějí vlakem, není dobré. Ale ani vnitřní prostory celého komplexu nejsou příliš pěkné a potřebují oživit,“ prohlásil primátor Teplic Hynek Hanza.

Reálná podle něj příliš není vize na zmenšení budovy. „Záměr na odbourání bočních částí majiteli nevyšel. V současné době se vyjednává o případném propojení stávajícího nádraží s prostorem za ním, za kolejemi, kde vzniká komerční centrum. Mohl by se protáhnout stávající podchod na nástupiště,“ přiblížil Hanza.

Majitelem komplexu je státem řízená Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC). A pro ni je neobvykle rozměrná budova nádraží velké sousto. Slibovaná rekonstrukce, která byla v minulosti už několikrát na spadnutí, nepřišla. Nyní se hovoří o roce 2024.

Nádraží nabízí volné prostory dál, pro státní služby dokonce za symbolické nájemné. Podle Marcely Pernicové, která v rámci vedení SŽDC zodpovídá za provozuschopnost takovýchto zařízení, není ale zájem ze strany samospráv příliš velký.

Zázemí policie

Město Teplice využilo nabízené prostory na nádraží pro další rozšíření služeben městské policie. Strážníci tam mají svou místnost se zázemím. „Zajít tam za nimi v případě potřeby mohou lidé ve čtvrtek. Je tam i schránka důvěry. Na kontroly nádraží jako takového ale chodí strážníci mnohem častěji než jednou týdně,“ řekl ředitel městské policie Michal Chrdle.

To, že na revitalizacích nádraží současnému vlastníkovi záleží, potvrdil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda na říjnové konferenci Nádraží 2019, která se konala v Praze. Podle něj jsou takovéto drážní budovy obrovským vzkazem z historie. „Snažíme se k nim přistupovat zodpovědněji než předchozí vlastník,“ tlumočil server zdopravy.cz Svobodovu narážku na předchozí péči Českých drah, od kterých SŽDC budovy postupně převzala.

Chystaná rekonstrukce nádražní budovy z roku 1878 má podle odhadu vyjít na zhruba 400 milionů korun. Původní nádraží se na počátku minulého století značně rozrostlo zejména o byty drážních zaměstnanců. Ty už ale nyní nejsou potřeba a většina budovy je tak prázdná. Správa železnic proto hledá nové nájemce. Přednost mají služby, které mohou využívat cestující, jako jsou například trafiky, restaurace a bufety, případně kadeřnictví.