Na železničních přejezdech zemřelo loni na severu Čech pět lidí. Zatímco v Libereckém kraji si tragické nehody vyžádaly jednu oběť, v Ústeckém kraji byli čtyři mrtví. Podle odborníků je na vině v drtivé většině případů arogance řidičů a ne to, že by přejezd byl nebezpečný.

„Neexistují nebezpečné železniční přejezdy, ale jenom nebezpeční řidiči. Ani instalace závor na přejezdech nezabrání řidičům, aby porušovali dopravní předpisy," říká Petr Zimandl, soudní znalec z odvětví železniční dopravy a zároveň šéf vyšetřovatelů nehod z ústecké Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

SVĚTLA A ZÁVORY IGNORUJÍ

„Přitom řidiči by měli na železničních přejezdech být ještě ostražitější než na křižovatkách. Při kolizi na křižovatce lze vážné následky na poslední chvíli odvrátit nebo výrazně zmírnit brzděním. Na přejezdech to neplatí," varuje Zimandl.

Častá upozornění policistů a železničářů, aby lidé respektovali světelná znamení a spuštěné závory a nevjížděli v té době na železniční trať, jsou podle něj marnou snahou. „Řidiči riskují neustále, jsou netrpěliví," míní Zimandl.

Seznam nebezpečných přejezdů železničáři na severu Čech nemají. Podobné statistiky nevede ani krajská dopravní policie. „Výskyt dopravních nehod na železničních přejezdech je nahodilý," uvedl vedoucí ústecké krajské dopravní policie Jiří Ušák.

PŘEDJEL KOLONU A VJEL POD VLAK

Netrpělivost se stala osudnou například řidiči, který se před čtyřmi lety srazil s vlakem na železničním přejezdu ve Valdeku u Šluknova. Muž v dodávce Mercedes Benz tehdy předjel kolonu aut vzorně stojících před blikajícími červenými světly výstražníků u přejezdu. Vjel rovnou pod vlak, který auto odmrštil stranou.

Policejním vyšetřovatelům to na místě potvrdili svědci. Řidiče dodávky odvezl záchranářský vrtulník do nemocnice. Dvěma desítkám lidí z vlaku se nic nestalo.

K nehodě došlo na nechráněném přejezdu poblíž železniční zastávky. Vlak zde proto nejel příliš rychle. Škoda na vlaku, se kterým se dodávka srazila, dosáhla zhruba 2,2 milionu korun.

Zabezpečovací zařízení včas a souvisle varovalo, že se k přejezdu blíží osobní vlak. I kdyby nesvítilo jeho červené přerušované světlo, je povinností řidiče se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

Loni byl muž za spáchání nehody pravomocně odsouzen na 12 měsíců vězení s 18 měsíční podmínkou. Dostal také zákaz řídit motorová vozidla na 30 měsíců.