Pod elektronickou petici žádající obnovu provozu nákladních i osobních vlaků na Kozí dráze, která příští rok oslaví 150 let od svého vzniku, se doposud podepsalo na internetu více než 550 lidí. „Dopravcům je však protizákonně znemožněno na ní osobní i nákladní vlaky provozovat. Letošní objednávku více než tří set pravidelných sezónních osobních vlaků dopravce KPT Rail manažer infrastruktury Správy železnic neakceptuje,“ napsali autoři výzvy na e-petice.cz. Podle jejich názoru by se o obnovu trati měla zasadit Správa železnic (SŽ) a Ministerstvo dopravy. Ústecký kraj by pak měl veřejně vyjádřit tomuto záměru podporu.

Na ústecké hejtmanství prozatím v žádné podobě petice požadující obnovu provozu na Kozí dráze podle mluvčího kraje Martina Volfa nedorazila. „Ústecký kraj vítá veškeré občanské i spolkové iniciativy, které mají snahu zachovat a obnovit provoz takzvané Kozí dráhy, nicméně kraj tyto aktivity nezastřešuje. Uvedená trať je v majetku SŽ a vnímáme, že se doposud rozcházejí i představy těchto iniciativ o jejím dalším využití. Tyto představy je potřeba sjednotit především na úrovni dotčených místních samospráv,“ reagoval na petici krajský radní pro cestovní ruch Zdeněk Matouš. Ten je zároveň starostou Krupky na Teplicku, jejíž místní části Bohosudov Kozí dráha prochází.

Správa železnic se pustila do první větší údržby na Kozí dráze na konci února, kdy začala prosekávat náletové dřeviny mezi Telnicí a Oldřichovem u Duchcova. Mluvčí SŽ Marek Illiaš tehdy řekl, že je to kvůli lepší kontrole železnice a možné strojové aplikaci postřiku proti náletům. V žádném případě ale podle něj nelze hovořit o otevření trati pro běžný provoz. KPT Rail ve svých plánech mluví nejen o osobních, ale i nákladních vlacích. S nimi by společnost chtěla jezdit nejprve mezi teplickou Lesní bránou a Oldřichovem, později pak i mezi Děčínem a Jílovým.

Nejistota ohledně budoucího využití není dobrá ani pro obce ležící podél Kozí dráhy. Vnímá to tak Jiří Štábl, který je za okres Teplice členem pracovní skupiny zabývající se budoucností této nostalgické a turisticky zajímavé trati. „Už několikrát jsme se na toto téma sešli se zástupci Děčína a také drah. Provoz na kolejích je jedna věc a obnovit takové služby bude hodně finančně náročné. Jednou z uvažovaných verzí je zrušení kolejí a koridor využít pro cyklisty. Což já osobně vidím jako reálné,“ prohlásil. „Náklady na odstranění kolejí a navezení štěrku by neměly být až tak vysoké. Chtěl bych na toto téma vidět nějakou studii, od které bychom se mohli případně odrazit, a nebo tento návrh hned zamítnout,“ dodal.

Celou Kozí dráhu trápí krádeže kolejí a dalšího materiálu, to se týká především části od Telnice směrem na Oldřichov u Duchcova. Pravidelná vlaková doprava na trati Děčín – Oldřichov u Duchcova skončila při změně grafikonu v prosinci 2007. Důvodem byla podle tehdejšího vyjádření Správy železnic absence objednávky vlakové dopravy ze strany Ústeckého kraje kvůli nízkému využití spojů, velké docházkové vzdálenosti železničních stanic a zastávek od obcí. V dalších letech na koleje už vyjely pouze mimořádné turistické vlaky. Nyní je většina dráhy v trvalé výluce a vlaky po ní nejezdí.