Dali tak najevo, že podporují produkty, za něž pěstitelé dostali spravedlivě zaplaceno a při jejichž výrobě byl brán ohled na životní prostředí a nebyla zneužita dětská práce. Piknik s názvem Férová snídaně ve vašem městě proběhl v Teplicích poprvé. Snídalo se po celé republice, a to na více než stovce míst. Stalo se tak na Světový den pro fair trade.

„Snídani si nenechali ujít někteří studenti Gymnázia Teplice, učitelé ani rodiče. Většina přinesla snídani nejen pro sebe, ale i pro ostatní, vytvořila se tedy báječná atmosféra, při níž se povídalo a ochutnávalo. Na jednom místě se sešly bio, fairtradové a lokální výrobky: domácí chléb, farmářské mléko, mošt z Českého středohoří, koláče a bábovky z domácích surovin, domácí marmelády, sušenky, lívance i zelený fairtradový čaj," uvedla k sobotní akci v Teplicích Eva Šourková, organizátorka místní Férové snídaně. Setkání doprovázelo slunečné počasí, které vybízelo k pohybu frisbee a téměř zapomenuté skákání přes gumu si našly své nadšence. Významný podíl na úspěchu sobotního dopoledne mají studenti třetího ročníku gymnázia, kteří pomáhali při organizaci.

„Do akce se zapojuje stále více lidí, to svědčí o rostoucím zájmu spotřebitelů o spravedlivě obchodované produkty a o to, kdo a za jakých podmínek pro ně například kávu nebo kakao pěstuje," sdělil koordinátor Férové snídaně Stanislav Komínek z neziskové organizace NaZemi, která akci zastřešuje. „Letos se na podporu lokálních a fairtradových pěstitelů piknikovalo na více než 100 místech republiky, počet míst se tak za poslední dva roky zdvojnásobil," doplnil Komínek.

Zájem o fair trade lze vyčíst i ze stále rostoucího prodeje těchto výrobků. Čeští spotřebitelé nakoupili vloni výrobky s certifikací Fairtrade v hodnotě 174 milionů korun. Maloobchodní obrat se oproti roku 2012 zvýšil o celých 80 %. „Výrobky se známkou Fairtrade jsou pro spotřebitele stále dostupnější. To je rozhodující faktor, který vloni ovlivnil rekordní nárůst spotřeby. Fairtradové produkty jsou dnes k dostání ve většině maloobchodních a kavárenských řetězců," upřesnila Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která pravidelně tato data zvěřejňuje. Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva.

Při porovnání výsledků průzkumu spotřebitelského chování, který opakovaně v letech 2010 a 2013 provedla organizace NaZemi, vyplývá, že znalost loga Fairtrade mezi českou populací vzrostla za toto období o 45 %. Zatímco v roce 2010 toto logo znalo 15,9 % dotázaných, v roce 2013 to již bylo 23 %.

Další informace o Férové snídani ve vašem městě naleznete na www.ferovasnidane.cz.