Třeba pro Milana Horu zůstává hospoda pivním chrámem. „Doma mě to nebaví. Chodím na pivo do hospody kousek od domu. Pokecám tam s kamarády. Je ale pravda, že nás tam dříve chodilo více,“ řekl milovník pěnivého moku.

Na rozdíl od něj ale Josefa Nováka naučil covid pít pivo doma. „Kupuji si petky. Sleduji letáky, kde jsou piva v akci. Naložím do auta dva nebo tři kartony a s tím pak doma vyžiji několik dnů,“ zmínil muž, který přestal po lockdownu chodit do hospody.

Řada pivařů po skončení covidových opatření zůstala takto u praktik lockdownu. Vyměnili hospodu za garáže vybavené domácím výčepním zařízením. Jedno takové si už před rokem pořídil Lukáš. „Auto jsem postavil na ulici a garáž předělal na klubovnu. Chodíme tam s kamarády na karty nebo na televizi, když dávají fotbal. Dáváme do kasičky vstupné, za to pak pořizujeme sud piva,“ uvedl muž z Teplic.

Jeho soukromá výčepna fungovala zatím pouze v létě. „Na zimu musím vymyslet nějaké topení. Což se ale zase prodraží, tak nevím, zda se nevrátíme přes zimní období do hospody,“ smál se.

Ne všechny hospody pociťují úbytek hostů. Nejvíce patrný pokles tržeb je na vesnicích, kde je více výčepů, které se přetahují o klientelu. Lidé si tam v létě dávají pivo na zahradách. Likvidační nevýhodou může být i to, když provozovna nemá terasu. Nejvěrnější štamgasti většinou zůstávají.

Pivo dál zdražuje

To, co pivaře může držet doma, je také cena piva. Ta se v poslední době zvyšuje. Nedávno například zdražilo plzeňské pivo. „Cenu Plzně jsme dlouho drželi, museli jsme ji ale už zvednout. Přesáhla 50 korun,“ komentoval Vlastimil Kratochvíl, provozovatel restaurace Pod Lampou v Teplicích.

Na trend, kdy se lidé z pivních výčepen přesunuli k domácí konzumaci piva, se podle dřívějšího vyjádření ředitelky Českého svazu pivovarů a sladoven Martiny Ferencové výrobci piva připravili už v prvních vlnách covidu. „Některé pivovary a provozovny změnily kvůli krizi obchodní strategii. Přišly s novinkami, kterými rozšířily svou nabídku. Příkladem je zavádění e-shopů, vlastní dovážka koncovým spotřebitelům nebo další varianty balení, jako jsou plechovky, čepované pivo v PET lahvích nebo menší soudky piva. Pivovary, které dříve nabízely pivo téměř výhradně restauračním podnikům k výčepu, se nyní čím dál častěji snaží dostat svůj produkt přímo ke spotřebiteli,“ řekla Deníku.

Řada soukromých pivařů si takto například jezdí pro sudy piva do regionálního pivovaru Monopol v Teplicích. „Berou si od nás pravidelně sudy s tím, že je pak vyprazdňují s kamarády při domácích akcích,“ sdělila sládková Martina Valterová. Na teplické pivo ale chodí lidé také přímo do pivovarské restaurace. Nedávno se k nabídce připojily pivní lázně, které Monopol otevřel.

Na pití alkoholu se zaměřil nedávný průzkum Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Podle něj si alkohol Češi dávají hlavně doma. Nejvíce rizikových pijanů piva se najde na severu Moravy.