Je to každoroční fenomén. První sníh zahnal motoristy do servisů. Přezouvá se na zimu. K autoševcům v teplickém okrese teď míří stovky řidičů, aby vyměnili letní vzorky pneumatik za zimní s větším vzorkem.
“Český národ klasicky nechává všechno na poslední chvíli,“ říká ze svých zkušeností Josef Cízler z dubského pneuservisu.
Provozovatelé pneuservisů se shodují, že univerzální pneumatiky nejsou až tak dobré, jak doporučují někteří jejich výrobci. Ať už ale každý obouvá svůj automobil jakkoli, je třeba dodržovat zákon, který nařizuje minimální hloubku dezénu 1,6 mm pro všechny typy pneumatik.
“Zákon sice neukládá zimní a letní gumy, je to ale v rozdílných směsích, které jsou v pneumatikách. Kdyby se jezdilo na zimních v létě, tak mají odlišné vlastnosti. Zrovna tak obráceně. Materiál v zimní pneumatice je měkčí, v létě se zase rychleji opotřebovává. Fígl zimní pneumatiky je ve směsi. Proto je celoroční pneumatika pouze slovní kompromis, ale ne z hlediska jízdních vlastností,“ konstatoval Josef Cízler z dubského pneuservisu Inter Pneu.
Čekací doby se začínají prodlužovat. Na počkání vám pneumatiky vymění jen málo kde. Začíná sezona a tak je plno.
Pokud teplota klesne pod sedm stupňů Celsia, mají zimní pneumatiky lepší záběr a kontakt s vozovkou. Servisy by uvítaly, kdyby řidiči měli zákonnou povinnost přezouvat vozy, minimálně nákladní, na zimu. Více by je to donutilo shánět gumy s předstihem.
Do Německa jsou zimáky v zimním období povinné.