Práce na stavbě strategicky nejdůležitější komunikaci v Ústeckém kraji dlouhá léta brzdilo podávání žalob některými organizacemi. V roce 2006 byl zprovozněn zatím poslední úsek z Ústí nad Labem přes Krušné hory k česko-německé hranici. Loni v červnu se na rozestavěném úseku v Českém středohoří u Litochovic sesunul svah.
Odborníci na konferenci v Ústí dnes kritizovali zdlouhavý postup při odstraňování zeminy. Ministerstvo dopravy letos požádalo Ústecký kraj o vyhlášení stavu nebezpečí v daném úseku, což by podle státu mohlo práce urychlit. Hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) to však odmítl. Podle něj k tomu nebyl zákonný důvod.
Ministerstvo dopravy teď podle Sosny jedná o tom, jak se bude pokračovat. "Pokusíme se připravovat výběrové řízení na realizační firmu, která fyzicky sesuv odstraní a svah zabezpečí. Po zimě by odstraňování sesuvu mohlo začít," řekl Sosna.

Sesuv zřejmě hnul i se samotným tělesem dálnice. Problémem, kterým se musí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zabývat, je i nalezené ložisko uhlí. Objevil se tak materiál, který nelze využít na násyp.

Samotné stavbě podle dnešního vyjádření ŘSD nebrání žaloby, peníze na dílo jsou připraveny, pouze se musí vyřešit technické záležitosti.
Utržený svah poškodil také část železniční trati mezi Úpořinami s Chotiměří a zařízení kamenolomu Dobkovičky. Ústecký kraj nyní platí Českým drahám za náhradní autobusovou dopravu na trase.