VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podívejte se na oblohu. Najdete tam Terezín

Terezín, Sluneční soustava – Terezín – tak se jmenuje jedna z planetek objevených v jihočeské observatoři Kleť. Věhlas severních Čech sahá až do dalekého vesmíru.

30.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ESA

Někde mezi Marsem a Jupiterem totiž obíhá řada planetek, které nesou známá jména. Mezi nimi je právě i Terezín.

„Planetka Terezín patří mezi tělesa hlavního pásu planetek, které obíhají kolem Slunce mezi drahami planet Marsu a Jupiteru.Velikost vesmírného Terezína je přibližně 10 kilometrů,“ informovala  ředitelka Observatoře Kleť Jana Tichá.

Existence planetky Terezín překvapila i starostku Terezína Růženu Čechovou. „Ta informace je pro mne nová a naprosto senzační. Je to bomba. Skutečně jsem o tom nic nevěděla, moc mě to potěšilo,“ pronesla překvapená starostka Terezína Čechová.

Planetku číslo 17608 objevil astronom a vedoucí Observatoře Miloš Tichý 12. října 1995. Navrhl jméno Terezín. Teprve v roce 2011 toto jméno komise pro jména planetek a komet při Mezinárodní astronomické unii schválila.

Ve vesmíru najdeme ze severních Čech také asteroid Jizeru nebo Zdislavu, krouží tu i obrovská planetka Turnov. Zdánlivě banální skutečnost má obrovský význam pro českou astronomii – názvy hvězdných těles jsou totiž mezinárodně platné.

„Reprezentují nositele jména po celém světě. Takže Terezín, Turnov nebo Jizeru vlastně znají třeba v Japonsku, Austrálii nebo Americe,“ uvedl výzkumný pracovník observatoře v jihočeské Kleti Miloš Tichý.

Právě kleťská observatoř má většinu nově objevených planetek v ČR na svědomí. Tým zdejších astronomů se jejich hledáním ovšem neživí, nález nové planetky je vlastně vedlejším efektem při hledání těles, která by mohla být Zemi nebezpečná, tedy meteoritů a komet. A čas od času jim průzor v teleskopu zkříží objekt, který ještě nikdo neviděl. Všechno potom je už jen namáhavá a piplavá práce bez jasného výsledku.

„Musí se změřit dráha, velikost, rovina ekliptiky a další údaje.  Je třeba planetku pozorovat alespoň ve dvou nocích. Mezinárodní astronomická unie jí pak přidělí předběžné označení,“ popsala Tichá.

Ani to ale nestačí k tomu, aby planetka byla mezinárodně uznána a pojmenována. Konkrétní vesmírný objekt je třeba pozorovat delší dobu, tedy 1 až 2 měsíce. Teprve pak je možnost, že jí pozorovatel znovu nalezne v dalším roce, až bude opět pozorovatelná ze Země.

„Dát planetce jméno je pak již jen privilegiem a jakousi třešničkou na dortu pro toho, kdo ji objevil. I tady ale existuje řada pravidel, která se musí dodržet,“ potvrdila Tichá. Názvy mají být nejlépe jednoslovné, snadno vyslovitelné, o maximálně 16 znacích. Nesmí se příliš podobat jiným jménům hvězdných těles a platí i úzus, že se nedávají jména humorná či domácích zvířat. Rovněž jména politiků jsou zakázaná nejméně do doby 100 let po jejich smrti. I to je důvodem, proč ještě hodně dlouho nepoletí vesmírem planetka Václav Havel.

Planetka Terezín oběhne kolem Slunce jednou za 5,35 roku. Kdybychom tedy žili na ní, měli bychom Vánoce jednou za pět  let.

V Kleti doposud objevili přes 990 hvězdných objektů.

Autor: Tomáš Lánský, Anna Hrochová Mgr.

30.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 15 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič MKD. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: řízení kamionu, nakládka, vykládka...; cesty Česká republika - Německo., POŽADAVKY: , podmínkou - ŘP skupiny B,C nebo C+E, V případě zájmu se hlašte e-mailem.. Pracoviště: Denis bartošek, Zemská, č.p. 481, 415 01 Teplice 1. Informace: Denis Bartošek, +420 773 015 644. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 100 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Manipulační dělník v kovovýrobě. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Nástup možný IHNED, požadujeme: VZV, jeřábnické a vyzačské zkoušky ( možno dodělat dodatečně), Jde o manipulaci s materiálem, V případě zájmu se hlásit telefonicky nebo e-mailem. Pracoviště: Kovpal s.r.o., Kpt. Jaroše, č.p. 531, 417 12 Proboštov u Teplic. Informace: Vlastislav Vlček, +420 417 568 277. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 120 Kč Kvalifikovaní stavební dělníci hlavní stavební výroby Stavební dělník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný IHNED, Pracoviště Světec - Teplice. Svoz na pracoviště zajištěn, , Popis pozice: jedná se o montáž vodovodů a kanalizací, pokládka betonových, silničních a kanalizačních prvků. Inženýrské sítě a dopravní stavby., Nabízíme: dobré mzdové ohodnocení, zaškolení, stravné, zvýhodněné volání pro zaměstnace, Požadujeme: vyučen ve stavebním oboru, praxe na stavbách, spolehlivost, , V případě zájmu se hlásit telefonicky nebo e-mailem. Pracoviště: Vodohospodářské stavby, společnost s ručením omezeným, Křižíkova, č.p. 2393, 415 01 Teplice 1. Informace: Jaroslava Lacinová, +420 417 941 121. Výroba - Výroba Obsluha strojů 110 Kč Obsluha ostatních zařízení na zpracování kovů Obsluha CNC stroje (laserové - pálení). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 110 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Nástup možný IHNED, nabízíme: stravenky, dovolená navíc, V případě zájmu se hlásit telefonicky nebo e-mailem. Pracoviště: Kovpal s.r.o., Kpt. Jaroše, č.p. 531, 417 12 Proboštov u Teplic. Informace: Vlastislav Vlček, +420 417 568 277.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Parkování v duchcovských okálech má vyřešit obytná zóna

Videosouhrn 19.–21. září 2018

Požár kulturního stánku a co všechno chybí Praze: prohlédněte si videa dne

Kam o víkendu zajít do hlediště na fotbal? Vyberte si!

Teplice - Víkendovou porci fotbalových zápasů načne už v pátek teplický dorost v Duchcově, budou se hrát také duely přípravek. V sobotu se půjde na krajský přebor v Krupce a v Srbicích, v I. A třídě se kromě duelu Oldřichova s Neštěmicemi bude hrát oproti plánu i v Proboštově. V I. B třídě je na programu další derby, tentokrát vyzve Ohníč Duchcov. Zajímavé derby čeká fanoušky v rámci okresního přeboru v Suché, kam dorazí borci z přilehlých Modlan. Fanoušky ve Rtyni bude zajímat, kolik jejich miláčkové nasypou gólů bezmocné Bořislavi, která se zatím potácí od jedné vysoké porážky ke druhé. Z nedělního programu nabízíme souboj Teplice se Slavií v Juniorské lize nebo zápas teplických druholigových žen s Pardubicemi.

FOTO: Proboštov vypadl z poháru. Mistráky teď hraje kvůli prasatům jen doma

Proboštov - Ve své druhé sezoně v I. A třídě je Proboštov po čtyřech kolech na šesti bodech. V sobotu bude hrát podruhé za sebou doma, s Českou Kamenicí si totiž prohodil pořadatelství.

FOTO: Nevidomým pomáhá v Teplicích nový majáček

Teplice - Slepcům pomáhá zvukový majáček. Jako první ho má budova, kde sídlí Sociální agentura.

Výzva čtenářům: Posílejte nám fotografie svých výpěstků

Severní Čechy - Pěstujete ovoce, zeleninu či květiny? Posílejte nám snímky vašich výpěstků.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.