Někde mezi Marsem a Jupiterem totiž obíhá řada planetek, které nesou známá jména. Mezi nimi je právě i Terezín.

„Planetka Terezín patří mezi tělesa hlavního pásu planetek, které obíhají kolem Slunce mezi drahami planet Marsu a Jupiteru.Velikost vesmírného Terezína je přibližně 10 kilometrů,“ informovala  ředitelka Observatoře Kleť Jana Tichá.

Existence planetky Terezín překvapila i starostku Terezína Růženu Čechovou. „Ta informace je pro mne nová a naprosto senzační. Je to bomba. Skutečně jsem o tom nic nevěděla, moc mě to potěšilo,“ pronesla překvapená starostka Terezína Čechová.

Planetku číslo 17608 objevil astronom a vedoucí Observatoře Miloš Tichý 12. října 1995. Navrhl jméno Terezín. Teprve v roce 2011 toto jméno komise pro jména planetek a komet při Mezinárodní astronomické unii schválila.

Ve vesmíru najdeme ze severních Čech také asteroid Jizeru nebo Zdislavu, krouží tu i obrovská planetka Turnov. Zdánlivě banální skutečnost má obrovský význam pro českou astronomii – názvy hvězdných těles jsou totiž mezinárodně platné.

„Reprezentují nositele jména po celém světě. Takže Terezín, Turnov nebo Jizeru vlastně znají třeba v Japonsku, Austrálii nebo Americe,“ uvedl výzkumný pracovník observatoře v jihočeské Kleti Miloš Tichý.

Právě kleťská observatoř má většinu nově objevených planetek v ČR na svědomí. Tým zdejších astronomů se jejich hledáním ovšem neživí, nález nové planetky je vlastně vedlejším efektem při hledání těles, která by mohla být Zemi nebezpečná, tedy meteoritů a komet. A čas od času jim průzor v teleskopu zkříží objekt, který ještě nikdo neviděl. Všechno potom je už jen namáhavá a piplavá práce bez jasného výsledku.

„Musí se změřit dráha, velikost, rovina ekliptiky a další údaje.  Je třeba planetku pozorovat alespoň ve dvou nocích. Mezinárodní astronomická unie jí pak přidělí předběžné označení,“ popsala Tichá.

Ani to ale nestačí k tomu, aby planetka byla mezinárodně uznána a pojmenována. Konkrétní vesmírný objekt je třeba pozorovat delší dobu, tedy 1 až 2 měsíce. Teprve pak je možnost, že jí pozorovatel znovu nalezne v dalším roce, až bude opět pozorovatelná ze Země.

„Dát planetce jméno je pak již jen privilegiem a jakousi třešničkou na dortu pro toho, kdo ji objevil. I tady ale existuje řada pravidel, která se musí dodržet,“ potvrdila Tichá. Názvy mají být nejlépe jednoslovné, snadno vyslovitelné, o maximálně 16 znacích. Nesmí se příliš podobat jiným jménům hvězdných těles a platí i úzus, že se nedávají jména humorná či domácích zvířat. Rovněž jména politiků jsou zakázaná nejméně do doby 100 let po jejich smrti. I to je důvodem, proč ještě hodně dlouho nepoletí vesmírem planetka Václav Havel.

Planetka Terezín oběhne kolem Slunce jednou za 5,35 roku. Kdybychom tedy žili na ní, měli bychom Vánoce jednou za pět  let.

V Kleti doposud objevili přes 990 hvězdných objektů.