Podvodníci opět použili pro komunikaci se zákazníkem e-mail.

Mostecký případ

Jiří Nejedlý, mluvčí Celního úřad pro Ústecký kraj, popisuje konkrétní případ ze severu Čech:

„Před několika dny, 3. prosince, přišel na Územní pracoviště Most Celního úřadu pro Ústecký kraj muž z Mostecka s tím, že mu byl Celní správou ČR zajištěn obytný automobil, který si zakoupil prostřednictvím internetu.

Muž předložil celníkům e-mail a údajný společný dopis finančního úřadu a Generálního ředitelství cel, který mu byl elektronickou poštou zaslán. Obsahem e-mailových zpráv od údajného „dopravce" je vyrozumění o zadržení zboží (vozidla) úřady a nutnosti převést finanční prostředky na bankovní účet.

Dopis je naprostý padělek ať již z hlediska formy a obsahu informací, tak použitými podpisy, razítky i logem celní správy."

Podle Nejedlého účelem tohoto falešného dopisu bylo přimět zákazníka k doplacení částky za prodej obytného automobilu.

„Příjemce e-mailu naštěstí požádal celní úřad o konzultaci ještě před odesláním další požadované platby. Bylo mu doporučeno, aby v žádném případě částku nehradil, neboť se jedná o podvod.

Lze předpokládat, že obdobné pokusy o podvod se budou opakovat.

Apelujeme na občany i firmy, aby byli obezřetní a nenechali se zmanipulovat různými pseudo výhodnými nabídkami ke koupi zboží v zahraničí," zdůraznil Nejedlý.

Oficiální postup

A dodal: „Pokud orgány celní správy či finanční správy občany či firmy k jakýmkoliv platbám vyzývají, je korespondence vedena v písemné podobě na doručenku, případně elektronicky cestou datové schránky.

Skutečné úřední výzvy obsahují i kontaktní údaje a při pochybnostech je možné si u odesílatele veškeré údaje ověřit."