Nikde není přesně určeno, jaké aktivity jsou pro hubnutí nejvhodnější. Záleží na každém člověku, co je mu nejbližší, co mu dovolí zdravotní stav a stávající fyzická kondice.

Je třeba mít na paměti, že nejnáročnější pohybová aktivita spálí nejvíce kcal. Proč aerobní zátěž? Zjednodušeně proto, že v posilovně tvarujete tělo nabíráním svalové hmoty a aerobní zátěží spalujete tuk. Je to velice zjednodušeně řečeno, ale v podstatě to sedí. Ideální je kombinovat posilování a aerobní zátěž. Je opravdu jedno, jakou aerobku si vyberete. Důležitá je délka trvání a tepová frekvence. Je úplně jedno, jestli budete venku, doma nebo ve fitku. Minimální délka, pokud předtím nebudete cvičit se zátěží, je 25 min a platí tady, že čím déle, tím lépe…Více než 1,5h denně je už ale nesmysl. Optimální je hodina 5x týdně. Samozřejmě takto nezačínejte. Postupně v průběhu tří až čtyř týdnů byste se na tuto frekvenci měli dostat a v pohodě zvládat. Bude se vám to zdát asi divné, ale nejrychlejší výsledky dosáhnete, když budete aerobku dělat 2x denně po 30-40min. Věřte mi, je to prostě tak. Tepová frekvence je důležitá, ale nemusíte si hned kupovat nějaké speciální měřiče. Odhadnete to sami. Správná TF pro spalování tuku je taková, že při pohybu budete mluvit a každý třetí nádech bude hluboký, ale bez kyslíkového dluhu. Pokud se budete zadýchávat, ale vydržíte tempo, budete posilovat kardiovaskulární systém. Můžete střídat vyšší tempo s nižším, jako při H.E.A.Tu.

Zde je jednoduchý přehled aerobních aktivit dle náročnosti: běh do kopce, chůze se zátěží do kopce, veslovací trenažér, crosstrainer (eliptical), stepper, běh, možno střídat s chůzí, rychlá chůze se zátěží, jízda na kole venku, chůze, rotoped.
Jak jsem předeslal, je třeba brát ohled na vlastní zdravotní stav a věk. Věk hraje roli pouze ve smyslu zdravotních omezení, nikoli při rozhodování, jestli začít. Pokud vás bolí kolena, nebudete běhat, pokud vás bolí ramena, nebudete veslovat atd. Pokud máte velkou nadváhu, běh není také nejvhodnější, tak zvolíte rotoped.

Na závěr vyvrátím jeden mýtus, ale nebude se to mnohým líbit… Musíte zhubnout celkově. Nikdy nezhubnete cvičením pouze na břiše nebo hýždích. Musíte snížit celkové procento podkožního tuku. Můžete udělat miliony sklapovaček a tuk vám bez aerobky a správného jídla prostě nezmizí!

Další téma jídelníček. Pokládejte otázky pod článek do diskuze!!!

Podle oborníku je správná strava alfou a omegou hubnutí!! (Co mám jíst, abych hubnul/a? Má dělená strava smysl? Musím si hlídat příjem potravin? Když budu hodně sportovat a budu jíst nezdravě, tak co se stane?)



Kdo je Radek Čejka?
Cvičit s činkami začal v 17-ti letech. První soutěž absolvoval v roce 1991, několikrát se umístil hodně vysoko na mistrovství ČR, jezdí i na MS. Je šťastně ženatý, má dvě děti. Od roku 2006 mám průkaz mezinárodního rozhodčího. Věnuje se trenéřině a poradenství. Vede si cvičební deníček. Vše o Čejkovi a cvičení najdete na (KLIKNĚTE) www.radekcejka.com