Začátek února bude pro porcelánku tak trochu krokem do neznáma. Vůbec poprvé se zúčastní veletrhu v New Yorku, kde představí svou expozici porcelánu na světové výstavě NY NOW. Pro americký trh vsadili na tradiční cibulák, doplněný dekory Eco, Blue a soupravami Bohemia. Nechybí ani novinky, jako jsou dětské sety nebo hrnky dekorované vtavnou barvou. „Množství porcelánu je přísně limitované, takže z našeho duchcovského závodu bude jen jedna figura a to Nosička vody," uvedl Radislav Feix, ředitel závodu Royal Dux Bohemia. Figurální porcelán dekorovaný kobaltem a zlatem proslavil duchcovskou manufakturu po celém světě. „Zjistili jsme, že v roce 1904 vystavovala duchcovská porcelánka v Saint Luis. To bylo v dobách její největší slávy, kdy měla 500 zaměstnanců a její modelář Alois Hampel, který vytvořil mnoho porcelánových figurálních děl, zejména v secesním stylu, získal Grand Prix na světové výstavě v americkém Saint Louis a řadu dalších ocenění," upřesnil Radislav Feix.

„Rádi bychom navázali na doby největšího rozmachu exportu našich výrobků do USA, který trval až do 60. let a ustal, byť nevíme proč, současně s pádem Dvojčat," řekl generální ředitel Českého porcelánu Vladimír Feix.

„Ze 13 porcelánek, které u nás byly v době privatizace, jich dnes zůstalo pouze 6. Jsem rád, že všechny tři, které byly v Ústeckém kraji, tedy v Dubí, Duchcově a v Klášterci, stále existují." Vladimír Feix, generální ředitel Českého porcelánu

Představil také některé z novinek stále se rozšiřujícího výrobního sortimentu jako je vánoční rolnička, dóza na stolování, miska na špízy nebo zapékací hrnec. Vedoucí marketingu Petra Zajanová novinářům zase ukázala misku na pudink s vnitřním reliéfním dekorem a kobaltovou linkou, speciálně připravenou pro Spojené státy. „Po vyklopení studeného pudinku na něm zůstane reliéf motýla nebo ptáčka. To by se mohlo v Americe líbit," poznamenala Zajanová.

Veletržní trilogii společnosti Český porcelán zakončí v první polovině února mezinárodní veletrh Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem, kam míří nejen návštěvníci, ale i obchodníci z celého světa. Tady už porcelánka, která je tu tradičním vystavovatelem, představí širokou škálu svých výrobků z dubského i duchcovského závodu včetně všech novinek.

„Součástí expozice budou i práce studentů Fakulty designu keramiky UJEP. Šest z nich navrhlo dekory a nové ouško k již vyráběnému tvaru hrnků. V případě úspěchu jsme rozhodnuti inovaci zařadit do výrobního procesu," informovala Petra Zajanová.

--------------------

Český porcelán a.s. Dubí

- Český porcelán a.s. je jedním ze tří světových výrobců cibuláku.

- Zaměstnává 265 zaměstnanců. „Zatímco v době hospodářské krize bylo práce málo a my jsme se přesto snažili lidi udržet, teď nám je přetahují nadnárodní podniky," postěžoval si generální ředitel společnosti Vladimír Feix.

- Společnost 60 procent své produkce vyváží. Dotkne se jí tak plánovaný konec devizových intervencí České národní banky. I s ohledem na to bude firma na jaře některé své výrobky zdražovat.

- K největším zahraničním obchodním partnerům patří tradičně Korea, Japonsko a Německo.

- Obchod s Ruskem zatím stále naráží na překážky související s politickou situací a problematikou měny.

- Poptávka po porcelánu, byť ne pravidelná, je i z Ukrajiny, Pobaltí a asijských zemí.

- Na tuzemském trhu se zvedá poptávka po bílém porcelánu, včetně porcelánu s plastickým dekorem.