„V neděli padl rekord přepravených pasažérů, lanovka přepravila celkem 2483 lidí,“ popisoval Knotek. „I v sobotu byla lanová dráha poměrně dost vytížená, přepravila 2351 cestujících.“

Lanová dráha se prostě, lidově řečeno, netrhla a podle četných svědků jezdila místo každých patnáct minut, každé zhruba tři minuty. „No, já jsem původně nechtěla za povodní vycházet, protože bydlím ve Varšavské a voda je od nás kousek, ale nakonec jsem nad tím mávla rukou a šla se na to podívat z výšky,“ smála se Iveta Nováčková.

Rozlité Labe nejvíce způsobuje problémy zahrádkářům a obyvatelům Svádova, kde je pod vodou i místní fotbalové hřiště.

„Voda se do kabin naštěstí nedostala. Ale co máme úplně zatopené, je hřiště. Škody budeme sčítat, až hladina Labe opadne. Pakliže by nám povodeň zničila trávník, byl by to pro oddíl velký problém. Nové osetí hřiště přijde na dost velké finance. Najít peníze v rozpočtu by byl dost velký oříšek,“ řekl Jan Kolman z fotbalového klubu.

Tato povodeň je zřejmě také nejvíce zmatečná. Panoval totiž jistý chaos okolo času její kulminace. Oproti původním předpokladům, kdy měla velká voda v Ústí kulminovat v neděli před půlnocí, nakonec ani včera po obědě nebylo jasné, kdy ke kulminaci dojde.

Nakonec Labe dosáhlo svého vrcholu včera ve dvě hodiny, kdy mělo 752 centimetrů. „Předpoklad na úterý je 750 centimetrů s tendencí pozvolného klesání. Hladina kolísá o zhruba tři centimetry,“ uvedl Jan Matějka, vedoucí jezný z Masarykových zdymadel.

Zároveň vysvětlil, že od pátku jsou zdymadla otevřená naplno, protože od šesti metrů nelze už průtok regulovat. Odpojená je také zdejší elektrárna. Hrázní jinak drží služby jako jindy, povodeň si nevyžádala nutnost navýšení služeb.

Stěnu neprověřili

I lidé na Střekovském nábřeží si už mohli oddechnout. Jasné včera totiž už bylo, že hladina řeky nevystoupá k osmi metrům a lidé na Střekovském nábřeží si mohli alespoň trochu oddechnout. „Řečeno v uvozovkách, trošku mě mrzí, že voda nevystoupala až k mobilní stěně, aby ti, co ji kritizují, konečně poznali, že má své opodstatnění,“ řekla k tomu například zdejší obyvatelka Jaroslava Faiglová.

„Taky musím ocenit dobrovolné hasiče, protože kolem šířili takovou optimistickou atmosféru. Když stavěli tu stěnu, skončili pozdě v noci a hned brzo ráno už zase pokračovali. Nebáli se zeptat, jestli něco nepotřebujeme a podobně. Takový přístup je důležitý,“ dodala Faiglová.

Omezení v dopravě a komplikace v MHD prozatím zůstávají v platnosti. Naštěstí jsou vypnuté semafory, takže se u křižovatek netvoří přílišné kolony a celkově to tu poměrně slušně odsýpá. Samozřejmě, s výjimkou dopravních špiček, kdy se naopak kolony tvoří a není problém v nich uvíznout i na dvacet minut.

Naštěstí nebylo potřeba uzavřít křižovatku pod Větruší. Autobus číslo 15 mohl jezdit nerušeně po celé trase, díky tomu tak nebylo nutné objednat náhradní vlakovou linku. „Hodina jejího provozu by stála 1 495 korun plus cena od Správy železniční dopravní cesty,“ dodal mluvčí DPMUL Knotek.

Také již začíná první počítání škod, město Ústí podle své mluvčí Solničkové teprve škody sčítat bude, ale například pojišťovna Allianz už ohlásila první odhady pojistných událostí.

První škody

Podle Václava Bálka, mluvčího pojišťovny byly z pohledu pojišťovny nejvíce zasaženy západní Čechy včetně Plzně a severní Čechy, z nich nejčastěji Lounsko.

„Jde zejména o drobnější události, zatopené sklepy, garáže, zahradní domky,“ uvedl Bálek. „Všichni klienti již byli kontaktováni a technici zahájili první prohlídky. Pokud se vývoj počasí nějak dramaticky nezmění, očekává Allianz pojišťovna zhruba 500 škod s plněním kolem deseti milionů korun,“ dodal Bálek.

Zpracoval Janni Vorlíček a Petr Sochůrek