„Díra jako kráva. Jel jsem 70 km, poklice mám fuč, plechový disk ohnutý a uvidím, zda přežila pneu.“ S těmito slovy letos nahlásil řidič Jan Tuček díru v silnici č. 256 z Mariánských Radčic do Braňan na Mostecku. Využil k tomu internetovou aplikaci Výmoly.cz, která shromažďuje podobné události napříč republikou. Desítky obřích děr eviduje webová stránka i z dalších okresů Ústeckého kraje.

Braňanský výmol se nyní stal vítězem v anketě o nejhorší silniční díru v Ústeckém kraji. Od řidičů dostal na webu Výmoly.cz nejvíce hlasů. „Dobrou zprávou je, že náš projekt pomohl k tomu, že se výmoly podařilo opravit,“ komentuje výsledky zakladatel projektu Petr Čaník.

Mapa největších výmolů v Ústeckém kraji.

To koneckonců potvrzuje i starosta Braňan Petr Škanta. „Silnice je v majetku státní údržby silnic. Díra je už opravena, stejně jako další státní silnice, které vedou skrz naší vesnici,“ informuje starosta s tím, že sama obec vkládá ročně do oprav silnic nemalé peníze.

„V příštím roce počítáme s opravou místních komunikací a budeme zkoušet i dotace, které budou vyhlášené. Zatím máme připravené v rozpočtu dva miliony korun,“ říká Škanta.

Na druhém místě za kraj skončila v anketě další mostecká silnice, tentokrát č. 255. Výtluk číhal na řidiče v místě, kde se napojuje vjezd do průmyslového areálu, do něhož zajíždí nákladní vozy. Třetí místo s hlubokými výtluky získala silnice do Mašťova ze směru od Podbořan v okrese Chomutov.

Aktuální situaci včera odpoledne ověřoval náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). „Díra v druhém případě je na účelové komunikaci vlastníka nemovitosti, takže oprava jde za ním. Ve třetím případě jde také o účelovou komunikaci, pro vojáky, kterou nám stát předal. A ta už je opravená,“ podotkl Komínek.

Právě Ústecký kraj a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dají letos celkem dvě miliardy korun do oprav silnic 2. a 3. tříd včetně sanací zdí či oprav mostů.

„Naším úkolem je opravovat prioritně silnice druhé třídy, následně třetí. Přestože investujeme hodně, peněz od státu stále není dostatek. Osobně ale musím říci, že se stav na silnicích v našem kraji radikálně změnil. Máme opačný problém, lidi si nám stěžují, že opravujeme silnice, které jsou podle nich dobré a opravené. Tak to ale není, potřebují rekonstrukci. Lidé byli jen zvyklí na to, že se v minulosti opravovalo, až když všude byly díry,“ podotýká Komínek.

Vyhlášením „největší silniční díry“ projekt Výmoly.cz nekončí. I nadále mohou motoristé posílat silničářům informace o stavu silnic, které je trápí. Správci silnic projekt sami aktivně sledují a snaží se na připomínky a upozornění motoristů co nejdříve reagovat.

Z AVERZE SPOLUPRÁCE

Není divu, že řidiči nadávají. Škoda na jejich autech v případě najetí do výmolu je průměrně 40 tisíc korun. „Za škody kvůli výmolům na českých silnicích naše pojišťovna proplatí klientům řádově miliony korun,“ uvedl mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek, která je partnerem projektu Výmoly.cz.

Šikovnou databázi děr založil Petr Čaník před deseti lety, když jezdil do práce. „Na rozkopané silnici jsem si dennodenně ničil auto. Prapůvodní myšlenka byla naštvanost na silničáře, ale po osmi letech se to přetavilo v oboustrannou spolupráci mezi motoristy a správci silnic. V mnoha ohledech silničářům rozumím, strukturální problém totiž tkví v nedostatku peněz, které kraje dostávají,“ myslí si Čaník.