Strojvedoucí byl do poslední chvíle v pořádku a vlak ovládal. Definitivní příčinu nehody ale určí komisaři až po prohlídce havarovaného vozu 12. července. „Zatím jsme analyzovali jen údaje ze staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11, které potvrdily, že návěstidlo signalizovalo jízdu do odbočky a rychlost 50 kilometrů za hodinu,“ řekl Kučera.

Známé jsou už i předběžné údaje z tachografu vlaku - lokomotiva do betonové zídky podle nich narazila v rychlosti 108 kilometrů v hodině, přičemž před výhybkou jel vlak 117 kilometrů za hodinu, pak na poslední chvíli zapnul rychlobrzdu.
Strojvedoucí byl zřejmě do poslední chvíle v pořádku, což potvrdila i policejní pitva. „Do poslední chvíle mačkal 'živák', dokonce víc než by musel,“ řekl Kučera. „Živák“ se přezdívá tlačítku, které musí strojvedoucí neustále mačkat, pokud nemá na návěstidle zelenou. Kontroluje se tím, zda je při vědomí. Kdyby mačkat přestal, vlak po chvíli začne sám brzdit.

Tahle informace je pro vyšetřovatele cenná i z jiného důvodu. Naznačuje totiž, že strojvedoucí do poslední chvíle nepředpokládal žádné nebezpečí, ale také že věděl o tom, že nemá zelenou. „Dalo by se to z toho vyvodit,“ řekl Kučera. Jedinou věcí, která by ze zemřelého devětapadesátiletého strojvůdce vinu sejmula, může být komisionální prohlídka. Uskuteční se až 12. července a zkoumat se při ní budou brzdy havarované soupravy. Pak by mohli inspektoři příčinu nehody definitivně určit.
V troskách zahynul strojvedoucí, 8 lidí bylo hospitalizováno. V nemocnici zůstává jen jeden těžce zraněný. (čtk)