Některé pojišťovny a jejich akviziční pracovníci se při získávání klientů od konkurence neštítí prakticky ničeho. To je problém, o kterém už jsme v teplickém deníku před časem informovali. Situace se ale od té doby vůbec nezlepšila.

Užívají nekalých praktik

Za vše hovoří nedávné případy, kdy byli klienti přeregistrováni k jiné zdravotní pojišťovně, aniž by s tím souhlasili nebo si toho byli vědomi. Všeobecná zdravotní pojišťovna v této souvislosti varuje, aby lidé byli obezřetní a nedůvěřovali náborovým pracovníkům, kteří v některých případech přicházejí dokonce k nim domů. Tito lidé často využívají nekalých praktik a vydávají se za zaměstnance jiné pojišťovny, než pro kterou ve skutečnosti pracují. Jsou arogantní a nátlakem se snaží docílit přeregistrace lidí k jiné zdravotní pojišťovně, a to i za využití zfalšovaných tiskopisů, slibů o finančních výhodách a dalších podvodných postupů. VZP své pracovníky do domácností klientů v žádném případě neposílá! „Apelujeme na klienty VZP, aby pečlivě zvažovali přestup k jiné zdravotní pojišťovně i proto, že ne s každou pojišťovnou má každý lékař uzavřenou smlouvu o poskytování zdravotní péče,“ varuje vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí VZP Jiří Rod.

Lékař musí mít smlouvu s pojišťovnou

Podobné zkušenosti mají i další pojišťovny. „Podepsat smlouvu se zdravotní pojišťovnou na ulici je snadné, ale před podpisem je nutné si uvědomit, že lékař, za kterým docházíte, musí mít smlouvu s vaší pojišťovnou, protože péče o vás mu nemusí být uhrazena. V případech ohrožení života je sice lékař povinen ošetření poskytnout bez jakýchkoliv podmínek, ale s další péčí může být problém,“ vysvětluje Mario Böhme, tiskový mluvčí Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví.
Registraci u jiné zdravotní pojišťovny lze odvolat před datem přestupu (první den kalendářního čtvrtletí), pokud je člověk při podpisu přihlášky nepravdivě nebo neúplně informován.

Nelze jen tak odejít

U nové zdravotní pojišťovny musí pojištěnec setrvat minimálně rok, dříve ji nelze změnit. Pokud lékař nemá a nechce uzavřít smlouvu s novou pojišťovnou, musí si pacient najít jiného lékaře nebo platit všechny náklady v hotovosti.
„Zdravotní pojištění je zásadní věc, která nemůže být předmětem pouličního nebo podomního prodeje. Každý takto oslovený by měl být velmi opatrný,“ varuje i Mario Böhme. Uvádí i jeden z konkrétních případů, ke kterému došlo v Mostě.

Paní Janu obelhali

Paní Janu z Mostu navštívili v bytě dva lidé, představili se jako pracovníci zdravotní pojišťovny s tím, že pojišťovna mění obchodní jméno a oni potřebují podpis, že klientku informovali. Paní Jana, která právě byla uprostřed večerního rodinného shonu (koupání, večeře, úkoly…) rychle podepsala. Pánové jí navíc věnovali šek na 500 Kč s tím, že je to mimořádný dárek od pojišťovny. Jaké překvapení pak bylo, když jí při návštěvě gynekologa lékař oznámil, že od dalšího čtvrtletí si musí najít jiného lékaře, protože s touto pojišťovnou on smlouvu nemá a mít nebude, protože si není jistý, zdali mu zaplatí za péči.