Jeho členové ze šesti horských středisek se starají o dvě stě padesát kilometrů běžeckých tras od Lesné na Chomutovsku po Telnici na Ústecku.
Údržbu financují z dotace kraje, darů měst a techniku nakoupili ze sponzorských darů.

„Na případné opravy a obnovu techniky už ale žádné finance nezbývají,“ vysvětluje předseda Krušnohorské bílé stopy Antonín Herzán, kde přesně finance chybí. „Nemůžeme se spoléhat jen na dary, je potřeba vytvořit rezervní fond.“

Kraj dal na údržbu 750 tisíc korun. Kdyby se ale měla vyčíslit bezplatná práce všech šesti horských středisek a fakturovat podle tržních cen, došlo by se podle vyjádření sdružení k částce 3,36 miliónu korun. „Tak vysoko nehledíme, optimálně by stačilo ročně nashromáždit dva až dva a půl miliónu korun, aby zbylo na postupnou obnovu autoparku,“ upřesňuje Herzán.

Jak se k takovým penězům ale dostat?
Stopu využívají tisíce běžkařů už druhou sezónu a sdružení se je chystá oslovit. Původně uvažovalo o zpoplatnění běžecké stopy.

DMS jako poděkování

„To je ale zatím utopie,“ soudí Antonín Herzán. „Potřebovali bychom k tomu zaměstnance, kteří by poplatek vybírali, vybavení a zázemí pro ně. Raději nabídneme náhradní alternativu,“ dodává.
Tou by měly být od příští sezóny dárcovské esemesky. Podle Herzána to bude také jednoduchý mechanismus jak zjistit, do jaké míry běžkaři krušnohorské bílé stopě fandí.
Názor příznivců bílé stopy se v tomto směru liší.
„Proč bych měl platit za něco, co mám například v Bezručáku zadarmo,“ uvedl Martin Mikeš, který se počítá ke svátečním jezdcům. Za běžkování se nikdy neplatilo, už takhle se člověk dře. Ještě aby mě to něco stálo,“ směje se.
Jeho pohled nesdílí další Chomutovan Tomáš Machovec.
„Zrovna na Lesné jsem o víkendu byl a je to tam upravené jak někde ve Vancouveru,“ líčí spokojeně. „Přestože v sobotu sněžilo, v neděli ráno už byla stopa zase upravená. Krásný manžestr. Klidně bych padesát korun za jízdu po okruhu dal,“ uzavírá Machovec.

Výzvy k příspěvku podél trati

Běžkaři by se o možnosti darovat peníze pomocí DMS dozvídali přímo na trase. Sdružení tam umístí cedule s žádostí o příspěvek a koncem sezóny se chystá vyhlásit celkovou výši příspěvku i poděkování běžkářům, kteří, ač nemuseli, pomohli.
Další možností, jak získat plynulejší zdroj financí, je zpoplatnění parkování.

„Parkovací místa v areálech viditelně chybějí. Proto bychom rádi za pomoci měst vybudovali parkovací místa, kde by bylo možné vybírat parkovné,“ uvažuje Herzán.

Krušnohorská bílá stopa je upravována už třetí sezónu. Díky kvalitě a frekvenci údržby se podařilo přetáhnout návštěvníky ze západní části Krušných hor, z Karlovarského kraje.

„Navíc sem turisté začali jezdit na čtyři i pět dní, což dříve nebývalo,“ podotýká Antonín Herzán. Ten je současně hoteliérem na Lesné, a tak má přehled o tom, jak dlouho se běžkaři v regionu zdržují. Pochvalují si úroveň stopy, že jsou Krušné hory v podstatě neprobádané, a zatím tolik nepodléhají komerci,“ dodává.

AUTOR: MIRKA ŠEBESTOVÁ