Ohlašovací povinnost byla totiž součástí novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, jehož prostřednictvím se ministerstvo dopravy pokusilo vyčistit evidenci od nepoužívaných vozidel.

Kromě vozidel dočasně vyřazených z databáze před koncem června 2013 se ohlašovací povinnost na úřadech týkala i vozů, které byly do depozitu uloženy až po tomto datu.

Pokud majitelé do konce roku úředníkům na registru vozidel nesdělili požadované informace o jejich využívání, tato vozidla sice nezaniknou, ale jejich majitelům hrozí finanční sankce až do padesáti tisíc korun.

Likvidace registračních značek potrvá na úřadech několik měsíců. „Odhadujeme, že vyřazovat se bude zhruba tisícovka vozidel," řekla mluvčí děčínské radnice Markéta Lakomá. Podobné je to i v dalších městech. „Odhadujeme, že z celkového počtu 4781 vozidel v depozitu bude administrativně vyřazeno přibližně 2500 vozidel," řekl vedoucí odboru správních činností teplického magistrátu Karel Blaschke.

Stříhání tabulek s registračními značkami je podle něj ale až posledním krokem v celém postupu. „Předchází zánik záznamu v Centrálním registru vozidel," uvedl.

„Výši pokuty nelze stanovit paušálně, bude záležet na okolnostech zjištěných v průběhu jednotlivých správních řízení," doplnil v souvislosti s čistkou v depozitu Blaschke.

Majitelé do depozitu dávají vozidla zpravidla proto, aby se vyhnuli placení povinného ručení.

Častým případem jsou například kombajny nebo motocykly, které se využívají dva nebo tři měsíce v roce.

V depozitu ale byly i automobily staré třeba dvacet let. Jejich vlastníci měli do konce prosince nahlásit, kde vůz je a jaké s ním mají úmysly.

„Naplnil se náš předpoklad, že stovky majitelů se vůbec nedostaví," řekl ČTK referent registru vozidel ústeckého magistrátu Miloš Hocek.

Vyřazená vozidla pak už nesmí do provozu. „Řada vlastníků využila toho, že se tímto způsobem mohou legálně zbavit vozu. Třeba neměli legislativní podklady k vyřazení vozidla z registru, a takto problém bezstarostně vyřešili," řekl Hocek.

„Mnozí třeba rozebrali auto na náhradní díly nebo ho na díly prodali a takto se ho zbavili i administrativně," doplnil referent.

Z technických důvodů na straně ministerstva dopravy nelze podle mluvčího chomutovského magistrátu Jana Rödlinga ještě likvidaci zahájit. „Náš odhad o počtu likvidovaných značek je zhruba do 2000 v naší územní působnosti," uvedl Rödling. (čtk, re)