VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prošli jsme přes Labe vnitřkem Mostu generála Chábery

Litoměřice /FOTOGALERIe/ – Mysleli jste si, že nový litoměřický most přes Labe, který oficiálně nese název Most generála Chábery, je betonová stavba, na které krom toho, že pěkně vypadá, není nic, co by vás mohlo zajímat?

13.7.2010
SDÍLEJ:

Redaktoři Litoměřického Deníku navštívili v rámci seriálu Vstup Deníku povolen útroby nově vybudovaného Mostu gen. Chábery.Foto: Deník/Karel Pech


A přece pro vás máme jednu zajímavost. Nový most je totiž po celé své délce dutý. Nejedná se ovšem o nějakou úzkou obslužnou uličku, nýbrž o několik metrů širokou a v nejvyšším bodě u nosného pilíře na špičce Písečného ostrova přes pět metrů vysokou chodbu.

Litoměřický Deník se do útrob mostu dostal díky ochotě a svolení Správy a údržby silnic (SÚS) Litoměřice a zdejší městské policie. Lidé ze správy a místní strážníci totiž po předání mostu do užívání dbají na to, aby byla stavba řádně udržovaná a chráněná před vandaly a dalšími živly.

Most generála Chábery je dutý hlavně kvůli snížení hmotnosti, která je už tak obrovská, a také kvůli tomu, že uvnitř vede jednak odvodnění vozovky a jednak elektroinstalace pro osvětlení mostních útrob. Podle zástupců SÚS Litoměřice není v budoucnu vyloučeno další využití vnitřku mostu pro vedení nových inženýrských sítí.

Vandalům odolá

Celý mostní objekt je chráněn jak zvenku, tak zevnitř. Z obou stran mostu sledují dění na mostovce a blízkém okolí dvě kamery městského kamerového systému, které jsou napojeny na městskou policii, která tak má o všem přehled. „Co se týká zajištění vnitřku mostu, ten je kompletně elektronicky zabezpečen,“ říká Vlastimil Filous, vedoucí výroby provozu SÚS Litoměřice.

Navíc vstup na litoměřické straně je přímo pod jednou ze zmíněných kamer. Litoměřická i mlékojedská strana mostu má také obslužný technický otvor pro manipulaci s technikou. Tyto vstupy jsou chráněny ocelovými rošty, zajištěnými čtyřmi pevnými šrouby.

Po vstupu do mostu na litoměřické straně jsme museli vylézt do spodní úrovně mostních oblouků. Při cestě přes Labe vlastně kopírujete tvary oblouků tak, jak jsou vidět ze břehu. Překvapilo nás, že i když bylo v době naší návštěvy mostu venku příšerné horko, v mostu to tak zlé nebylo.

Je to také díky řadě odvětrávacích otvorů, které jsou jak ze stran stavby, tak zespoda. Během více jak půlkilometrové cesty vnitřkem mostu nám nad hlavami jezdily desítky tun vážící kamiony, hluk z nich však most pohlcuje překvapivě dobře. Výrazně slyšet je provoz jen na krajích mostu při přejezdu vozidel přes dilatační spáry.

Při cestě mostem si připadáte, jako byste procházeli nějakým protiletadlovým krytem. „Teoreticky by to kryt i mohl být, ale při nějakém útoku by byl most jedním z prvních napadených bodů v regionu,“ říká Vlastimil Filous ze SÚS Litoměřice.

Most generála Chábery v číslech
Hlavní pole mostu má rozpětí 151 metrů, což ho v České republice řadí mezi mosty s největším rozpětím.
Délka nosné konstrukce nového mostu je 584, 5 metru.
Celková délka Mostu generála Chábery dosahuje 607,9 metru.
Celkové náklady na realizaci stavby náročného díla byly 1,6 miliardy korun.
Most má 6 pilířů, jeden z nich stojí přímo na špičce Písečného ostrova.
Nosná plocha konstrukce mostu je 8695 metrů čtverečních.
Šířka nosné konstrukce druhého litoměřického mostu je 17 metrů.
Výstavba mostu trvala 4 roky.
Most se jmenuje podle válečného veterána, pilota Františka Chábery, který zemřel v roce 1999. Chábera byl také členem skupiny letců RAF.
Most s dálničním přivaděčem umí čelit povodni, podobné té z roku 2002

Zajímavý zážitek

Když se z litoměřické strany blížíte nad hladinou řeky k Mlékojedům, most se začíná stáčet vpravo. Je to jako byste šli tunelem metra a čekali, kdy proti vám vyjede vlak. Na specifický zvuk nad vámi projíždějících aut si pomalu zvykáte a jednou z ventilačních rour se díváte dolů na zem. Někde jste až 13 metrů vysoko.

Krátký pohled na Labe ze dveří mostu na mlékojedské straně a jdeme zpátky. Po cestě dva naši průvodci ze SÚS Litoměřice, Vlastimil Filous a Karel Husar mluví o tom, že most je sice krásná stavba, nicméně teprv s realizací Západní komunikace, která na něj naváže, získá stavba díla za 1,6 miliardy korun svůj plnohodnotný význam dálničního přivaděče.

Autor: Miroslav David

13.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Čistič bazénu si chmaták strčil do kalhot

Záchranář Petr Hakl

Lidé netuší, jaké jsou zásady první pomoci, říká záchranář horské služby

Petr Hubený: Chtěli jsme Modlany rozhýbat

Modlany /ROZHOVOR/ - Přátelé Modlanska oslavují své první desetiletí. Členy tohoto spolku spojuje zájem o rozvoj obce Modlany, příprava kulturních a folklórních akcí a snaha zachovat a zvelebovat historické památky.

Tolik nerostů pohromadě v Ústí už asi neuvidíte, říká geoložka Zuzana Vařilová

Ústí nad Labem /ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ - Až do 25. března lze navštívit expozici Minerály Českého středohoří v ústeckém muzeu. Podle kurátorky výstavy Zuzany Vařilové jsou k vidění ukázky vzácných minerálů z lokalit, které dnes již neexistují, ale i nejčerstvější nálezy. 

FOTO, ANKETA: Senioři chtějí cestovat po Ústeckém kraji zadarmo

Bílina, Ústecký kraj - Neplatit jízdné ve vlaku, autobusu a současně také v městské hromadné dopravě by chtěli důchodci na severu Čech. Nápad rady seniorů by přišel kraj zhruba na 100 milionů ročně. 

Bývalá geodetka Radka Tkačíková provází Čechy v Himálajích

Ústecký kraj - Pokud bych měl popisovat všechny sportovní aktivity rodačky z Harrachova, zabralo by to celou stránku. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>