„Zavedli jsme jej před třemi lety na dvou tratích, a to mezi Ústím nad Labem a Děčínem na pravobřežní trati č. 073 a na trati č. 131 Ústí nad Labem Bílina přes Úhořiny," informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle něj je nahrazení průvodčích automaty způsobem záchrany provozu na malých tratích. Zrušení postu průvodčího totiž výrazně sníží náklady. „V současnosti neplánujeme zavedení dalších tratí s tímto specifickým odbavením. V rámci hledání úspor, snižování nákladů a udržení konkurenceschopnosti železnice však není vyloučeno, že v budoucnosti tento způsob odbavení rozšíříme i jinde," dodal Šťáhlavský. Počátkem února vlaky na zmíněných dvou trasách dopravce vyměnil za novější. „Regionovy na linkách U5 a U7 mají větší kapacitu míst, ale i vyšší komfort a částečnou bezbariérovost," informoval ředitel odboru dopravy a silničního hospodářství Ústeckého kraje, který železniční linky objednává, Jan Maxa.

Výrazné změny se dotkly právě i automatů na jízdenky. Staré, poruchové nahradily nové s velkým displejem. „Ve starých vlacích byl systém v automatu nepřehledný, v nových se jízdenka kupuje snadněji. Starší lidé s tím ale mohou mít stále potíže," zhodnotil fungování automatů cestující Jakub Zítka. „Automaty v nových soupravách mají také rozšířenou nabídku jízdenek do celé sítě," sdělil Šťáhlavský. „Cestující si zde navíc kromě platby v hotovosti můžou zvolit i bezhotovostní platbu In-kartou, pokud ji využívají také jako elektronickou peněženku," doplnil Maxa. Černé pasažéry ve vlacích místo průvodčích ohlídají revizoři. „Potkávám je často," potvrdil student Dominik Krásný z Valtýřova. „Nasazujeme je sice nepravidelně, ale v takové četnosti, že se cestujícím nevyplatí jezdit bez jízdenky," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Jízda načerno vyjde na čtyři sta korun při úhradě pokuty na místě, na tisíc při pozdější platbě.

V současnosti funguje v Česku více než 1 500 spojů denně, kde se cestující odbavují sami bez průvodčího.(vu)