Podle statistik dopravci v České republice přepravili vlaky 45,183 milionu cestujících, což je nárůst o 2,8 procenta v porovnání s prvním čtvrtletím loňského roku. Jde o nejvyšší počet cestujících ve vlacích v prvním čtvrtletí od roku 2007. Denně tak vlaky přepravily v průměru 502 tisíc cestujících.

Ještě větší skok zaznamenal v prvním čtvrtletí dopravní výkon, tedy součin počtu cestujících a ujetých kilometrů. Ten stoupl o 7,5 procenta na 2,21 miliardy osobokilometrů. Jde o jeden z největších nárůstů za posledních dvacet let i nejvyšší hodnotu dopravního výkonu od roku 2002. Vzrostla také průměrná přepravní vzdálenost ze 47 na 49,2 kilometru.

Nárůst potvrdili v prvním čtvrtletí oba hlavní dopravci na české železnici v osobní dopravě. České dráhy v prvním čtvrtletí přepravily 42,971 milionu cestujících. Jde o meziroční nárůst o dvě procenta, v absolutním vyjádření o 857 tisíc pasažérů. Růst u ČD je zajímavější i díky tomu, že přišly například o výkony v části Jihočeského kraje. 

„Rosteme v dálkové dopravě i příměstské v aglomeracích a místech, kde je husté osídlení, efekt má i zrychlení vlaků či nasazení nových souprav,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Nárůst o desítky procent zaznamenávají České dráhy například na Západních expresech.

RegioJet za první čtvrtletí přepravil 1,25 milionu cestujících, meziročně rostl o 30 procent, přibylo mu tak 280 tisíc cestujících. Za vzestupem je především rozšíření počtu spojů mezi Prahou, Brnem, Bratislavou a Vídní.

„Statistiky dlouhodobě potvrzují, že tam, kde se rozšířila nabídka spojů a zkrátil interval, počty přepravených cestujících výrazně vzrostly. Ministerstvo dopravy by proto mělo přestat přešlapovat na místě a konečně začít plnit roli objednatele dálkové dopravy a objednat výrazně vyšší počty vlaků. Pro lidi se stává cestování vlakem stále oblíbenější, proto je potřeba rozsah této veřejné dopravy dále rozšiřovat a zkvalitňovat,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Rostoucí zájem o cestování vlakem je v kontrastu s autobusovou dopravou. Ta v tuzemsku (bez MHD) vozí stále dvakrát více lidí než vlaky, počty cestujících ale stále klesají. Za první čtvrtletí klesl počet cestujících o 2,2 procenta na 84,7 milionu cestujících. Pokles přitom vykázaly všechny druhy autobusové dopravy s výjimkou nepravidelné a mezinárodní linkové.

Největší pád zaznamenala vnitrostátní linková autobusová doprava mimo závazek, tedy bez objednávek krajů. Meziročně o 22 procent. To ukazuje jednak redukci počtu spojů i linek u RegioJetu a současně i fakt, že FlixBus jeho úbytek příliš nenahradil.