Podle provozovatele je tento stav pro jarní čas, než se naplno rozběhne sezona, dostačující.

„Pro letošní sezonu jich máme připraveno více než v předešlých letech. Kromě těch, co máme už venku, jich na dílně čeká dalších pětadvacet. Postupně je nasadíme do ulic. Zatím jsme ale s ohledem na počasí vyndali ke stojanům omezený počet,“ komentuje za provozovatele současný stav Jakub Mráček.

Jde o projekt Rekola, který funguje na principu sdílení kol veřejností, takzvaného bikesharingu. V Teplicích s ním mají zkušenosti z loňského roku, kdy tento systém výpůjček kol zažil první ostrou sezonu. Tehdy tuto službu v lázeňském městě využily zhruba dvě stovky obyvatel. Novinkou letoška je podle Mráčka aktualizace aplikace.

SNADNĚJŠÍ VRÁCENÍ

„Především vrácení kola je pro uživatele podstatně snadnější,“ naznačuje k novinkám mluvčí teplické skupiny Rekola, který projekt ve městě koordinuje.

To, že už se složitě nemusí v mapě vyhledávat a pak ručně zaznamenávat do systému místo vrácení růžového kola, potvrdil také Michal Dvořák z Teplic, který je jedním z aktivních uživatelů.

„Systém si vás v mapě vyhledá sám, což podstatně urychluje vrácení,“ uvádí z letošní praxe prvních dnů muž, který sdílená Rekola využívá pro cestu z domova na nádraží a zpět.

Projekt veřejného sdílení funguje pouze ve vybraných městech v republice. „Tam, kde to funguje, si tento systém pochvalují. Dříve lidé třeba vůbec nejezdili nebo si museli brát své kolo. Teď zjišťují, že se jedná o nejrychlejší pohyb po městě,“ popisuje Vít Ježek ze společnosti Rekola, který byl u zrodu myšlenky na bikesharing v ČR.

PŮJČOVÁNÍ PŘES MOBIL

Růžová kola v lázeňském městě akceptuje náměstek teplického primátora Hynek Hanza. Podle něj to je další možnost osobní dopravy po městě.

„Nedokážu ale posoudit její úspěšnost, respektive masovost. Nicméně vítám všechny nové projekty, které nejsou od prvního okamžiku postaveny pouze na tom, jak se dostat k veřejným penězům. Což tento není,“ komentuje Hanza.

Zároveň ale poukazuje na určitá negativa v provozování této služby. „Někdy mi vadí místa, kde jsou kola uzamčena, jako třeba v zeleni nebo v místech, kde není tolik prostoru na průchod chodce. Ale to vypovídá o obrázku uživatelů, nikoliv provozovatelů této služby. Tedy pokud se nejedná o tytéž lidi,“ uzavírá.

Půjčování kol probíhá přes mobil. Uživatel si v mapě najde to nejbližší. V telefonu pak nalezne i číselný kód jeho zámku. Po skončení cesty kolo opět uzamkne, což je však možné pouze ve vytyčené zóně. Prvních 15 minut jízdy je zdarma, další čas je odvislý dle ceníku. Rekola budou letos v Teplicích v provozu až do konce listopadu.

Růžová barva pro kola není náhodná. Je to barva veřejného prostoru, také je svým způsobem specifická, čímž by měla odrazovat zloděje. „Růžového kola si v ulicích každý všimne,“ poznamenává Mráček.

Vše začalo v Praze. Před více než třemi lety převedl zakladatel projektu Rekola Vítek Ježek se svým týmem myšlenku prvního bikesharingu v Praze ve skutečnost. Teplice se v roce 2016 zkušebními jízdami staly šestým městem, kde systém půjčování kol funguje.