Jako první má letos na podzim přijít na řadu fasáda a střecha části výpravní budovy. „Záležet bude na průběhu stavebního řízení i délce výběrového řízení na zhotovitele stavby. To vypíšeme v letních měsících,“ uvedla mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová. Zajímali jsme se blíže o ten projekt. Máme fotky, jak to vypadá v bývalých bytech nádražáků, v horních patrech nádraží. Je to tam takový vybydlený holubí dům.

Tříletá rekonstrukce bude probíhat po etapách. Harmonogram a náklady prací se mohou ještě zpřesňovat. „Prvotní odhady hovořily o 800 milionech korun. Promítnout se do nich ale mohou nároky památkové ochrany a pravděpodobně i současný růst cen stavebních materiálů. Pokrýt by je měly prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekla mluvčí.

„V první etapě dojde k rekonstrukci střech včetně krovů a části fasády. Vymění se příslušná část oken a dveří. V dalších etapách potom proběhne kompletní rekonstrukce objektu a zřízení bezbariérového přístupu do budovy. Součástí bude i proměna 1. nástupiště, zvednutí jeho hrany a nové zastřešení,“ poznamenala k naplánovaným pracím Friebová. U nádraží vzniknou nová parkoviště, stání pro kola i zamykatelné cykloboxy. Po celou dobu realizace budou fungovat všechny základní služby pro cestující, jako je prodej jízdenek, čekací prostory nebo toalety.

Změnu vzhledu nádraží vítá teplický primátor Hynek Hanza. „Je to první vizitka Teplic, kterou vidí vlakem přijíždějící turisté a také návštěvníci zdejších lázní. Rekonstrukce je potřeba. Řadu let se o ní hovoří, snad konečně dojde k realizaci a budova získá reprezentativnější vzhled,“ konstatoval čelní představitel Teplic.

Historická mohutná budova je dílem architekta Josefa Turby, který se podílel například také na plánech starého teplického divadla. Současný vzhled je výsledkem přestavby z roku 1871. České dráhy v roce 2016 převedly teplické nádraží do majetku SŽ (tehdy ještě jako Správa železničních dopravních cest). Nový vlastník poté budovu zařadil na seznam plánovaných oprav.

Do nádraží se ve větší míře neinvestovalo přes deset let. V 90. letech tehdejší kolejové nástupiště nahradily perony a menších úprav se dočkala vstupní hala.

V minulosti se objevilo několik projektů, podle kterých mohlo nádraží v Teplicích změnit svůj vzhled. První větší projekt na modernizaci se objevil v roce 2007, kdy firma Bostas představila revitalizaci celého nádražního komplexu za dvě miliardy korun. Včetně podchodu pod frekventovanou silnicí před nádražím a nákupním areálem za kolejemi. Vize počítala také s hotelovým provozem v části hlavní budovy. Projekt ale nakonec zkrachoval na ekonomických rozvahách. Podobně skončil také další projekt na modernizaci nádraží před osmi lety. Nádraží nikdy nepatřilo městu, přestože ho obyvatelé městu přiřazují.

V minulosti bylo teplické nádraží považováno jak architektonicky, tak i vybavením interiérů za nejlepší v tehdejším Rakousku-Uhersku i v Německu. V rozlehlé budově sídlilo ředitelství společnosti Ústecko-teplické dráhy. Přítomnost této instituce byla pro lázeňské město výhodná, neboť dávky, které platila, tvořily značnou část příjmů Teplic. V držení této soukromé společnosti zůstala tato dráha až do roku 1923, kdy přešlo do vlastnictví státu.