Nejsem totiž schopen zvládat intenzivní a mnohdy až drastickou reklamní masáž, které jsme v dnešní době vystaveni doslova na každém kroku. Reklama nás ve zvukové podobě atakuje z rádia, v televizi je pak tento neskutečně vtíravý a ohlušující křik doplněn barevnými až hypnotizujícími obrazy.

Ušetřeni nezůstáváme ani při četbě našeho oblíbeného magazínu. Jediným místem, kam se můžeme před reklamní mobilizací bezpečně ukrýt, tak zůstává pouze imaginární svět klasických románů nebo doba, kterou strávíme spánkem.
Ačkoliv si uvědomuji, že kdyby současná společnost ovládala technologii upravující lidské sny, ocitly by se křiklavé reklamy i zde.
I přes veškeré pokusy učinit reklamu pro člověka přitažlivější jsou však její pravidla a triky stále „černobílé“ a pro průměrně inteligentního člověka i snadno odhalitelné. Reklamní svět se nedokáže zbavit své uniformity a typické šedi, zároveň však nezná hranic a prudce expanduje z médií i do každodenního lidského života.

Zatímco před několika lety „patřila“ veřejná prostranství v Teplicích Svědkům Jehovovým, dnešní ulice a náměstí jsou pevně v držení nejrůznějších prodejců a „handlířů“, kteří jsou schopni prodat vám skutečně vše.
Současný prazvláštní svět je založen na obchodu a reklamě, přičemž se čile obchoduje s nadějí, jistotou, štěstím i neštěstím, zdravím a nemocí, pomineme-li tradiční obchodní artikly hmotného movitého či nemovitého charakteru.
Já sám jsem měl možnost se přesvědčit, že jsme jako společnost dospěli do stavu, kdy není možné vydat se do ulic, aniž bychom byli při chůzi nesčetněkrát zastaveni a masírováni k okamžitému nákupu. Během chůze Krupskou ulicí jsem byl já osobně celkem pětkrát zastaven, čímž se několik minut, které mi běžně průchod touto oblastí zabere, náhle proměnilo takřka na celou jednu hodinu. Prodejce parfémů jsem s nezájmem vyslechnul a záhy odmítnul. Vůně rozmanitých pánských i dámských parfémů mne pak ovšem provázela po zbytek dne. Radost jsem rozhodně neměl!
Nejhorším zážitkem pak bylo setkání s prodejci výhodných tarifů nejmenovaného mobilního operátora. Před nimi totiž není úniku – jsou schopni vám vytrvale volat až domů.

Pouliční prodejce všeho možného a v dnešní době i nemožného je totiž velmi dobře na možného budoucího zákazníka připraven, a proto spustí pečlivě naučenou říkanku o tom, jak je dané zboží nejlevnější a nejlepší, přičemž mnohdy i nepřímo naznačí, že by byl zákazník hloupý, kdyby takto výhodnou nabídku odmítl.
Lidská naivita je však v současné době spolu s hloupostí nevyčerpatelným zdrojem energie, která pohání světový obchod.
V této stresové situaci, kterou jsem popsal, bývá zlomen i ten nejotrlejší. Náhle neví, kde je a čí vlastně je. V zoufalství vše rychle odsouhlasí a podepíše, domnívaje se jako oběť, že tím predátora odežene.

O tom, jak moc se mýlil, bývá přesvědčen často už za několik dnů, kdy ho „bombardují“ e-maily, telefonní hovory a poštovní zásilky se složenkami. Nyní je už kořist pevně chycena do pavoučí sítě obchodu.
Neexistuje univerzální návod, jak těmto útokům ve zdraví s plnou peněženkou odolat. Někteří lidé nasazují nepříjemný výraz, který však konkrétně mně nebyl moc platný, jiní zrychlí svou chůzi nebo rovnou vezmou nohy na ramena.
Na dobu, kdy bude vymyšlen revoluční účinný repelent proti pouličním prodejcům, si tak budeme muset my, oběti, ještě počkat.

autor: Martin Šimek